Vistara Air eert grootaandeelhouder Tata met een A320neo in oude Tata Airlines livery. De A320 weerspiegelt een DC-3 uit 1940. Ook de uniformen van het personeel zijn voor de gelegenheid in retro-uitvoering.
150 jaar
Tata Airlines was onderdeel van de Tata group. Tata viert dit jaar haar 150 jarige bestaan. In 1868 richtte Jamsetji Nusserwanji Tata een klein handelsbedrijfje op, wat uitgroeide tot het conglomeraat wat nu Tata is. In 1932 werd Tata Air Services opgericht. Het bedrijf vervoerde in eerste instantie post met twee de Havilland Puss Moths. Al snel werden ook passagiers vervoerd. De naam werd veranderd in Tata Airlines.
Internationaal
Tijdens de Tweede Wereldoorlog hielp het bedrijf de Royal Air Force met onder andere het verplaatsen van troepen. Na de WOII werden passagiersdiensten hersteld en ging Tata Airlines verder als Air India. Op 8 juni 1948 werd de eerste internationale vlucht uitgevoerd met een Lockheed Constellation L-749A van Bombay naar London Heathrow. In 1953 werd de maatschappij genationaliseerd. De overheid probeert Air India nu weer te privatiseren. Echt soepel verloopt dat nog niet.
Vistara
Tata en Singapore Airlines hebben een joint venture voor Vistara. In maart dit jaar had de maatschappij 44 bestemmingen in India. Er is een wet in India dat een nieuwe maatschappij de eerste jaren alleen binnenlands mag vliegen. Vistara heeft eerder gezegd zodra het kan ook internationaal te willen opereren. De maatschappij is de eerste met premium economy stoelen (24 stuks) op binnenlandse vluchten. Ook heeft de vloot van A320’s acht business class-stoelen. Tenslotte zijn er 124 economy-stoelen. Er zijn nu 22 A320’s in de vloot. Het bedrijf promoot zichzelf als een full service carrier. Tata bezit 51 procent van de aandelen, SIA 49 procent. Tata is overigens ook de grootste aandeelhouder (opgeteld) in AirAsia India.
Beeld