Het rondkrijgen van de nieuwe terminal op Bangkok Suvarnabhumi Airport gaat niet zonder slag of stoot. De winnaar van de ontwerpverkiezing moest het bod intrekken. De nieuwe winnaar wordt beschuldigd van plagiaat, maar vecht nu terug.
Piept
De luchtvaart in Thailand piept en kraakt al langer onder de almaar stijgende passagiersaantallen. Dacht de overheid in Bangkok met één vliegveld af te kunnen, al snel bleek dat het oude internationale vliegveld (Don Mueang) in 2007 weer open moest nadat het slechts een half jaar gesloten was. De uitbreiding van het nieuwe Suvarnabhumi liet namelijk op zich wachten. Nog steeds is het niet rond.
Uitbreiding
Suvarnabhumi heeft de uitbreiding dringend nodig. In 2006 geopend voor 45 miljoen passagiers en 600 vluchten per dag, zijn er nu 60 miljoen passagiers en 800 vluchten per dag. Het heropende Don Mueang zag in 2017 ook al bijna 40 miljoen reizigers. De uitbreidingsplannen voor het grootste vliegveld van Thailand bestaan uit een Terminal 2, een satellietterminal voor de bestaande terminal en een nieuw onderkomen voor binnenlandse vluchten. In totaal moet het vliegveld dan 125 miljoen mensen per jaar kunnen verwerken. Terminal 2, voor 30 miljoen passagiers, is waar het gevecht nu om is losgebarsten.
Wedstrijd
Airports of Thailand (AoT), beheerder van het vliegveld, had een wedstrijd uitgeschreven voor het nieuwe vliegveld. De winnaar werd de SA-groep. Alleen konden zij geen kostenoverzicht laten zien. De nummer twee werd vervolgens als winnaar uitgeroepen. Dit was het ontwerp van DBALP. Toen begon het gedoe pas echt.
Plagiaat
DBALP wordt er nu van beschuldigd plagiaat te hebben gepleegd. Het ontwerp zou teveel lijken op het Japanse Yusuhara Wooden Bridge Museum. De architect van DBALP ontkent in lokale media ten stelligste. Vervolgens ging de premier zich ermee bemoeien. Hij droeg AoT op een onderzoek te doen naar het vermeende plagiaat en de procedure tot een ontwerp te komen. Zaterdag bemoeide de architectenvereniging van Thailand zich er ook mee. Zij roept iedereen die gedupeerd is op een klacht in te dienen.
Of de nieuwe terminal volgens planning in 2021 klaar is om het overvolle vliegveld te ontlasten, is nog maar zeer de vraag.
Yusuhara Wooden Bridge Museum from JA+U on Vimeo.