De Boeing 737 MAX 10 komt bijna 25 centimeter hoger op de poten te staan, zo maakt Boeing bekend. De stang waar de wielen aan vast zitten klapt uit tijdens opstijgen en landen. Bij het taxiën is het toestel op dezelfde hoogte als zijn broertjes, de -8 en -9.
Kort
De MAX 10 is de langste 737 die Boeing ooit heeft gemaakt, met een extra lengte van 1,68 meter. Het standaard landingsgestel is relatief kort. Door de toegenomen lengte zou het toestel bij de rotatie met de achterkant op de grond komen. Door een uitklapmechanisme komen de wielen nu 25 centimeter verder van de romp af, waardoor de achterkant voldoende ruimte heeft.
Langer
Boeing heeft voor deze oplossing gekozen omdat de wielkasten niet zomaar groter gemaakt kunnen worden. Een landingsgestel dat altijd langer is, zou niet passen als het ingeklapt wordt. Zo blijven de verschillende MAX-varianten zoveel mogelijk hetzelfde. “De piloot merkt er absoluut niks van”, aldus Boeing. Het concept is afgekeken van de 777-300, dat op een vergelijkbare manier werkt.
6100 km
In een 737 MAX 10 kunnen maximaal 230 mensen. In een twee-klassenopstelling kunnen 188 tot 204 passagiers. Met een extra brandstoftank in het ruim vliegt het toestel tot 6.100 kilometer met 188 mensen aan boord.
Video