Luchtvaartmaatschappij Emirates moet zijn A380-vloot beperken, omdat er niet voldoende ruimte is op het vliegveld van Dubai. Emirates zal een maximum van 125 Airbus A380’s tegelijkertijd in de vloot opnemen, zo meldt aviationweek op basis van uitspraken van Emirates-topman Tim Clark tijdens het Aviation Festival in Londen.
Ruimte
Vorig jaar meldde Clark al dat er niet genoeg ruimte is op het vliegveld van Dubai om alle, nog te leveren A380’s, aan de vloot toe te voegen. De luchtvaartmaatschappij zou zich moeten verplaatsen naar het nieuwe Dubai World Central vliegveld, om dat wel te kunnen doen. Volgens Clark zal die verhuizing echter nog zeker 10 jaar op zich laten wachten.
Vervangen
Om die reden moeten de toekomstige A380’s van de maatschappij de oudere A380’s vervangen, in plaats van als ‘extra’ vliegtuig aan de vloot toegevoegd te worden. Op dit moment heeft Emirates 104 ‘Superjumbo’s’ in de vloot, en nog eens 58 in het orderboek van Airbus staan. De oudste A380’s uit de vloot van Emirates zullen tussen 2020 en 2022 vervangen worden.
Oudste
De oudste Airbus A380 ontving Emirates in juni 2010. Dat vliegtuig, met registratie A6-EDJ en een leeftijd van 12,1 jaar, rolde in juni 2006 uit de Airbus-fabriek en werd vier jaar lang door de vliegtuigbouwer zelf gebruikt. De allereerste A380 die voor de maatschappij gebouwd werd, ontving Emirates in juli 2008. Die A380, met registratie A6-EDA, is met een leeftijd van 11 jaar de één-na-oudste A380 van de maatschappij.
Jubileum
Begin augustus vierde Emirates nog het 10-jarig jubileum van de A380; op 1 augustus had de maatschappij het toestel een decennium in dienst. In februari van dit jaar maakte Emirates een eerder aangekondigde bestelling van twintig A380’s definitief, en stelde daarmee de productie van de Superjumbo veilig. De superjumbo kan een afstand tot 15.200 kilometer afleggen.