Ondanks dat Boeing en de Amerikaanse luchtmacht (USAF) al heel wat onenigheid hebben gehad over het KC-46 tankvliegtuig, heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer toch een nieuw contract van de USAF toebedeeld gekregen voor achttien KC-46’s, zo meldt Boeing.
Contract
Het contract, met een waarde van 2,86 miljard dollar (2,46 miljard euro), omvat de levering van achttien KC-46’s, maar ook reserveonderdelen, onderhoudsapparatuur, onderdelen voor de motoren en voor de tankmodules die aan de vleugel vastzitten.
Vierde
Het is de vierde productie-opdracht die Boeing van de USAF toebedeeld krijgt. De eerste twee opdrachten kreeg Boeing in augustus 2016, toen voor zeven en twaalf KC-46’s. De derde opdracht ontving de vliegtuigbouwer in januari 2017, toen voor vijftien vliegtuigen. Nu heeft Boeing de vierde opdracht ontvangen voor achttien KC-46’s. In totaal verwacht Boeing 179 van de tankvliegtuigen voor de USAF te bouwen.
Oktober
Boeing en de Amerikaanse luchtmacht waren eerder dit jaar overeengekomen dat de eerste operationele KC-46 in oktober zal worden geleverd. Tussen oktober 2018 en april 2019 zullen nog eens zeventien KC-46 tankers volgen. Na een lang proces van vele vertragingen zou in oktober dan de eerste KC-46 voor de USAF moeten vliegen, ook al zijn nog lang niet alle problemen van de baan.
Gebreken
Op dit moment zijn er drie ‘Categorie-1 gebreken’, de naam voor technische problemen waar nog geen oplossing voor is gevonden. Twee van de drie gebreken hebben te maken met het ‘Remote Vision System’, het 3D-systeem waarmee de boomoperator op afstand de bijtankbuis en het ontvangende toestel ziet. In bepaalde lichtomstandigheden heeft de boomoperator niet goed zicht op het vliegtuig dat wordt bijgetankt. Daardoor kan het gebeuren dat de bijtankbuis ongemerkt over het ontvangende vliegtuig schraapt – en dat is juist het tweede gebrek: dat dit schrapen ongemerkt gebeurt.