DoelgroepIndustrieLiefhebberMilitairNieuws

Europese of Amerikaanse F16 opvolger voor België |Analyse

Begin dit jaar sloot de termijn voor de staatsagentschappen, om aan België een aanbod te doen voor de opvolger van de F-16. Inmiddels is er ruim een half jaar voorbij en is de Belgische regering nog steeds aan zet. Wanneer valt een besluit te verwachten en welk toestel zullen de Belgen kiezen?



Deadline
14 februari 2018 was de deadline voor het ‘best and final offer’ aan de Belgische regering. Het Britse ministerie van Defensie met BAe Systems biedt de Typhoon aan. De Verenigde Staten met Lockheed Martin hopen aan België de F-35 te kunnen verkopen. De Franse regering met Dassault heeft de Rafale, maar biedt het toestel aan buiten de officiële procedure om.

Mock up van F-35 en Typhoon op Kleine Brogel © Leonard van den Broek

Winnen
Tijdens de ‘Belgian Air Force Days’, afgelopen weekend op de vliegbasis Kleine Brogel, waren zowel Lockheed Martin, BAe Systems als Dassault aanwezig. Alle drie de concerns hoopten met hun aanwezigheid het publiek voor zich te winnen. De mock-ups (modellen op ware grootte met compleet ingerichte cockpit) van de F-35 en de Typhoon trokken veel bekijks. Een Rafale van de Franse luchtmacht en een Typhoon van de Royal Air Force vlogen beide een demonstratie. Een Italiaanse F-35 was op de grond te aanschouwen.

‘Conceptual model’ van de BAe Systems Tempest © Leonard van den Broek

Concept
BAe Systems had naast de mock-up van de Typhoon (met Belgisch roundel) een model op ware grootte van de Tempest neergezet. Dit ‘conceptuele model’ is een idee van hoe de opvolger van de Typhoon er uit zou kunnen zien. Anthony ‘Foxy’ Gregory (BAe Systems) licht toe: “De Tempest is een concept, een voorbeeld van hoe een toekomstig toestel er misschien uit zal zien. Het betekent niet dat de uiteindelijke opvolger van de Typhoon ook daadwerkelijk deze vorm heeft.”

Britse Eurofighter Typhoon van de RAF © Leonard van den Broek

Concurrerend
Foxy Gregory is bij BAe Systems verantwoordelijk voor het bod aan België: “BAe Systems vertegenwoordigt de Europese partners van Eurofighter voor de Belgische competitie voor de F-16 opvolger. Wij zijn er van overtuigd dat we met de Typhoon het meest concurrerende aanbod hebben. Onderdeel van het aanbod is een intensieve samenwerking met de RAF, ook op het gebied van de verdere ontwikkeling van de Typhoon. Als België kiest voor de Typhoon, wordt Belgie een partner in het programma. De Typhoon is een echt Europees toestel; er zijn in Europa nog altijd meer Typhoons verkocht dan F-35’s!”

Franse Rafale en RAF Typhoon op Kleine Brogel © Leonard van den Broek

Toekomstig
Mogelijke deelname aan het toekomstige gevechtsvliegtuig, verbeeld door het model van de Tempest, kan België wellicht over de streep trekken. Maar een keuze voor de Typhoon verplicht tot niets, zegt Gregory: “Duitsland is ook onderdeel van het Eurofighter consortium. Dus evengoed zou België kunnen kiezen voor het Frans-Duitse toestel, dat ze daar aan het ontwikkelen zijn.”

Italiaanse F-35A en Britse Typhoon op Kleine Brogel © Leonard van den Broek

Samenwerking
Greg Day, namens Lockheed Martin aanwezig bij de Belgian Air Force Days, benadrukt de samenwerking met Europa in het F-35 project: “We werken intensief samen met de Europese luchtvaartindustrie, zowel op het gebied van productie als onderhoud. Zoals waarschijnlijk bekend, worden de meeste F-35’s voor Nederland in Italië geproduceerd. Bij de F-16 werken we al samen met de Belgische industrie. Als België kiest voor de F-35, kan deze samenwerking langdurig worden voortgezet.”

F-35A van de Amerikaanse luchtmacht © Leonard van den Broek

Ontwikkelingen
Day is enthousiast over de recente ontwikkelingen in het F-35 programma: “Er zijn inmiddels 300 toestellen afgeleverd, we verwachten dat er in 2019 nog eens 90 bijkomen. Eerder dit jaar is een belangrijke fase van het testprogramma, de System Development and Demonstration Phase, afgerond.”

Marine-versie van de Dassault Rafale © Leonard van den Broek

Ongelijk
In hoeverre de Dassault Rafale nog een serieuze kandidaat voor België is, blijft onduidelijk. De Belgische Defensieminister Vandeput wees eerder de werkwijze van Frankrijk, om buiten de procedure om een voorstel in te dienen, af. Dit zou neer komen op een ongelijke behandeling van de kandidaten. Premier Michel was van mening dat men moet trachten alle opties open te houden.

Druk
Intussen begint de tijd te dringen voor België. De NAVO zou graag zien dat België nog dit jaar een besluit neemt. Ook vanuit Amerika wordt er druk gezet op de Belgische regering. De Amerikaanse ambassadeur in België, Ronald Gitwitz, heeft gezegd dat de offerte voor de F-35 geldig is tot 14 oktober. Na die datum is het onzeker of de voorwaarden van de offerte van de Verenigde Staten hetzelfde blijven, als België zou aansturen op een verlenging. Volgens Belgische specialisten kan dit in het ergste geval leiden tot de situatie dat de hele procedure opnieuw moet worden doorlopen. Daar lijkt niemand bij gebaat.

Tags

Gerelateerde artikelen

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.