Omwonenden van Schiphol willen dat Schiphol tot 2023 ‘op slot’ gaat, zo laat delegatieleider Kees van Ojik van bewonersorganisaties in de Omgevingsraad Schiphol (ORS) in een interview aan de Telegraaf weten.
ORS
De ORS is een orgaan waar de luchtvaart, gemeentes en omwonenden van Schiphol overleg voeren. De ORS lanceert volgende week een onderzoek waarin de omwonenden actief kunnen meebeslissen over de groei van de luchthaven. “Het is onderdeel van een brede maatschappelijke raadpleging over de groei van de luchtvaart in Nederland, die de minister heeft gelast en ook vanuit Den Haag coördineert”, zegt ORS-secretaris Johan Weggeman tegen de Telegraaf.
Advies
Na de raadpleging wordt er een advies aan Cora van Nieuwenhuizen, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, overhandigd. “Voor de kerst geven we haar advies. Burgers in Nederland krijgen massaal inspraak. We vragen niet alleen naar de overlast van vliegtuigen, maar ook naar meningen over alle aspecten van de luchtvaart”, aldus Weggeman.
Op Slot
Kees van Ojik wil dat er geen vluchten bijkomen vanaf Schiphol en eist dat de luchthaven ‘op slot’ gaat. Eerst moeten veiligheid, techniek en logistiek 100% op orde zijn. Schiphol is een bouwput, waar reizigers last van hebben. Het Nederlandse luchtruim moet opnieuw ingedeeld zijn. Dat is niet voor 2023. Tot dan is groei onmogelijk”, aldus van Ojik.
Groeien
In een reactie op de omwonenden van de luchthaven, laat Van Nieuwenhuizen weten dat Schiphol mag blijven groeien. “Schiphol mag tot 2020 niet verder groeien dan 500.000 vluchten, daarna mag milieuwinst door de sector voor 50 procent worden gebruikt voor de groei van het vliegverkeer. Dat hebben we afgesproken en daar hou ik me aan”, zegt de minister tegen de Telegraaf.