De Russische vrachtmaatschappij Volga-Dnepr Group zet in de komende jaren een regionale Europese hub op op de luchthaven van Luik, maar blijft met dochtermaatschappij AirBridgeCargo ook actief op Schiphol. Dat bevestigt minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Kamer.
Vraag
Op de vraag van Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (VVD) wat Van Nieuwenhuizen vindt dat ‘het bedrijf Volga-Dnepr Group met haar dochters AirBridgeCargo en CargoLogicAir voortaan circa dertig vluchten per week zal gaan uitvoeren vanaf de Belgische luchthaven en niet meer vanaf Schiphol’, bevestigt Van Nieuwenhuizen dat de vrachtmaatschappij op Schiphol actief blijft.
Schiphol
“AirBridgeCargo heeft Luik weliswaar verkozen als luchthaven waar zij een Europese hub wil opzetten, maar heeft mij bevestigd daarnaast via Schiphol te blijven opereren”, aldus het antwoord van Van Nieuwenhuizen. Vorig jaar verplaatste AirBridgeCargo al enkele vluchten van Schiphol naar Luik, omdat er in oktober 2017 geen extra slots beschikbaar gesteld werden voor vrachtvluchten.
Luik
Volga-Dnepr werkt samen met het Britse CargoLogicAir om in Luik een regionale hub op te zetten. Binnen drie tot vijf jaar moet er in Luik een hub staan waardoor het netwerk van Volga-Dnepr en CargoLogicAir uitgebreid wordt. Op de luchthaven komt ruimte om dertig vrachtvluchten per week af te handelen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.