Schiphol staat in de top 5 van de International Megahub-lijst van Official Airline Guide (OAG). In de lijst kijkt OAG naar de vliegvelden die de meeste internationale vluchten aanbieden.
Top 5
Schiphol valt net buiten de top drie en staat op de vierde plaats met 286 vluchten. Op nummer één staat Heathrow met 333 vluchten, op twee het O’Hare International Airport in Chicago met 306 vluchten en op de derde plaats staat de luchthaven van Frankfurt met 302 vluchten. De hekkensluiter van de top 5 is het vliegveld van de Canadese stad Toronto met 271 vluchten.
KLM
OAG berekende ook welke maatschappij op die luchthavens het merendeel van die internationale vluchten uitvoert. Op Schiphol is dat KLM met 51 procent van de vluchten. Op Heahtrow, O’Hare, Frankfurt en Toronto zijn dat respectievelijk British Airways (52%), United Airlines (48%), Lufthansa (63%) en Air Canada (60%).
Europa
Kijkende naar de internationale hubs met de meeste internationale vluchten in Europa, ziet de top 5 er iets anders uit. Schiphol staat dan op de derde plaats achter Heathrow en Frankfurt. Op de vierde en vijfde plaats staan Charles de Gaulle met 250 internationale vluchten en München met 237 vluchten.
Kleinste
De megahubs in de top 50 die de minste internationale verbindingen hebben, zijn de Internationale luchthaven Tân Sơn Nhất in Vietnam op plaats 49 en het Barcelona El-Prat vliegveld op plaats 50. Beide luchthavens hebben 100 internationale verbindingen. Vietnam Airlines en Vueling nemen van die vluchten respectievelijk 37 procent en 41 procent voor hun rekening.
Werkwijze
“OAG heeft het totale aantal van alle mogelijke verbindingen tussen binnenkomende en uitgaande vluchten berekend binnen een periode van zes uur, waarbij de inkomende, uitgaande of beide vluchten internationaal zijn, op de grootste 200 luchthavens ter wereld (op basis van de totale geplande zitplaatsen in Juli 2018) en op de grootste 200 internationale luchthavens (op basis van de totale internationale geplande zitplaatsen in juli 2018) op de drukste dag voor wereldwijde luchtvaart over de 12 maanden tot juli 2018”, aldus OAG over de werkwijze van het onderzoek.