fbpx
IncidentenNieuwsNL NieuwsOpmerkelijkProfessionalVeiligheid

OvV: Bijna-botsing in de lucht nabij Lelystad Airport

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft in een nieuw gepubliceerd rapport melding gemaakt van een ‘bijna-botsing in de lucht’ in de buurt van Lelystad Airport. Dit voorval vond plaats op 1 augustus 2015.

Bijna-botsing
In het rapport staat te lezen dat op 1 augustus 2015 twee vliegtuigen, met in totaal 20 inzittenden, bijna tegen elkaar aanbotsten in de lucht. De twee toestellen, een turboprop Dornier Do-228-100 van het Duitse Businesswings met twee bemanningsleden en zestien passagiers, en een Tecnam P92 Echo Super, een zogeheten ‘micro light airlplane’ (MLA) met één inzittende, zagen door de weersomstandigheden niet dat ze zo dicht bij elkaar vlogen.

Oorzaak
In het rapport van de OvV staat te lezen wat de oorzaak van de bijna-botsing is geweest en hoe de situatie er uit zag:

“De MLA had een lokale vlucht uitgevoerd en keerde terug om te landen op de grasbaan 05. Het turboprop-vliegtuig kwam van Texel en naderde Lelystad Airport voor de landing op de hoofdlandingsbaan oftewel de verharde baan 05 (asfalt). Pas in een laat stadium ontdekte de piloot van de MLA het andere toestel en kon hij een uitwijkmanoeuvre maken. De bemanning van het turboprop-vliegtuig had de MLA niet gezien.”

“Uit het onderzoek naar de vliegveiligheid rondom deze bijna-botsing kwamen de beperkingen naar voren van het zogenoemde ‘see-and-avoid’ principe. Ongunstige omstandigheden, om ander verkeer tijdig waar te nemen, verklaren dan ook de directe oorzaak van deze bijna-botsing. Die omstandigheden waren:

• Relatieve positie van de vliegtuigen ten opzichte van elkaar was langdurig constant (geen beweging in zichtveld van de vliegers).
• Relatief hoge onderlinge snelheid.
• Weinig tot geen effect van de anti-botsingslichten als gevolg van mooi weer (zonnig).
• Geen elektronisch waarschuwingssysteem voor (dreigende) botsing.

Daarnaast was er een aantal factoren dat mogelijk heeft bijgedragen aan het ontstaan van de bijna-botsing, te weten:

• Vanwege communiceren op verschillende radiofrequenties wisten de piloten van beide vliegtuigen niet uit welke richting ander verkeer viel te verwachten.
• De route van het turbo-prop-vliegtuig liep dicht langs het verplichte meldingspunt voor de MLA, met verhoogde kans om elkaar tegen te komen tot gevolg.”

Aanbeveling
Op basis van het onderzoek komt de OvV ook met een aanbeveling om de ‘safety awareness’ van piloten tijdens de vluchtuitvoering te verhogen, namelijk:

“om, met voorrang, ten behoeve van commercieel luchtvervoer eisen in te voeren om vliegtuigen uit te rusten met apparatuur die waarschuwt voor botsingen met andere vliegtuigen. Het betreft vliegtuigen anders dan met een maximale startmassa van meer dan 5.700 kg, of een maximale operationele passagiersconfiguratie van meer dan 19 stoelen.”

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button