fbpx
NieuwsNL NieuwsProfessionalVliegvelden

Stikstof gooit roet in eten uitbreiding Eindhoven Airport

In een recent openbaar gemaakt rapport van ingenieursbureau Royal Haskoning DHV, dat in opdracht van gemeente Eindhoven werd uitgevoerd, blijkt dat Eindhoven Airport niet kan groeien omdat de stikstof-uitstoot te hoog wordt, en dat mag niet volgens de wet Natuurbescherming. Dat meldt het Eindhovens Dagblad.

Druk
De uitbreiding van Eindhoven Airport zou niet door kunnen gaan omdat de omliggende natuurgebieden, die al onder druk staan, worden blootgesteld aan een te hoge concentratie stikstof. Als op andere terreinen, zoals in de landbouw, minder stikstof zou worden uitgestoten, dan zou er meer vliegverkeer mogelijk zijn. Maar volgens het rapport moet de overheid dan wel besluiten om Eindhoven Airport tot ‘prioritair gebied’ uit te roepen. De conclusie van het rapport is dat “het project niet kan worden vergund.”

Groei
Royal Haskoning DHV bestudeerde vier opties, namelijk geen groei van het vliegveld en nog drie uitbreidingsopties, namelijk 55.000, 73.000 en 100.000 vliegbewegingen per jaar. Tot 2020 is het maximaal jaarlijkse aantal vliegbewegingen vastgesteld op 43.000.

Verzuring
Volgens het rapport geldt een verlaagde grenswaarde van 0,05 mol per hectare per jaar, een aanduiding van de hoeveelheid stikstof in de lucht. Als de kleinste uitbreiding, naar 55.000 vluchten per jaar, zou doorgaan ligt die hoeveelheid op 0,67 mol.

Consequenties
Rik Thijs, fractievoorzitter van GroenLinks, laat aan het Eindhovens Dagblad weten de conclusies van het rapport ‘opzienbarend’ te noemen. “Hier moeten we wel iets meer, als politiek. Ik ben bijzonder benieuwd naar de consequenties van deze conclusie. Want ik kan de reikwijdte daarvan nu nog niet goed overzien”, aldus Thijs.

Achterhouden
Opvallend is dat het journalistieke tv-programma EenVandaag onderzoek deed naar de publicatie van het rapport. Het programma vroeg aan de gemeente Eindhoven waarom het rapport niet gelijktijdig met andere rapporten op de website voor omwonenden van Eindhoven Airport, genaamd ‘Samen op de Hoogte’, werd gepubliceerd. Volgens wethouder Monique List was het geen bewuste keuze geweest, maar het rapport “simpelweg over het hoofd gezien.” Van achterhouden is volgens haar geen sprake omdat het rapport naar de gemeenteraad is gestuurd. Ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt dat er sprake is van een “omissie die wordt hersteld.”

Creatief
“Het kost me moeite dat te geloven, gezien onze ervaringen in dit dossier”, zegt Ben Koenen, bestuurslid van het leefbaarheidsteam Achtse Barrier. Dick Veenstra van het bewonersplatform Woensel-Noord, dat pal naast het vliegveld ligt, zegt “niet eens meer verbaasd” te zijn. Er wordt wel meer informatie creatief gedeeld”, aldus Koenen en Veenstra tegen EenVandaag.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button