Lufthansa zet komend jaar sterk in op het multi-hubsysteem, met de vier knooppunten in München, Frankfurt, Zurich en Wenen. Dat laat Lufthansa Group weten.
Multi-hubsysteem
“De belangrijkste focus ligt op het multi-hubsysteem; nieuw geïntegreerde processen houden in dat Lufthansa in toenemende mate haar vloot en vervoer kan verplaatsen naar daar waar de voorwaarden voor kwaliteit, groei en effectiviteit het best zijn”, aldus de onderneming.
München
In eerste instantie betekent dit dat de groei op München wordt versneld, met de focus op vluchten naar Azië. Lufthansa voorziet hier voor komend jaar een groei ‘hoog in de enkele procenten’. De frequenties naar Seoul en Singapore worden opgevoerd, in de zomer wordt voor het eerst gevlogen van München naar Bangkok. De vluchten naar het Japanse Osaka, worden verplaatst van Frankfurt naar München.
A380
Afgelopen zomer verplaatste Lufthansa al vijf Airbus A380’s van Frankfurt naar München; daar komt waarschijnlijk in 2020 een zesde toestel van dit type bij. Ook verhuizen drie A320’s naar München vanaf Frankfurt, voor het feederen van de langeafstandsvluchten. München ‘krijgt’ daar drie Bombardier CRJ900’s voor terug. Ook gaat het leeuwendeel van de A340-600’s van Frankfurt naar München.
Frankfurt
Het is duidelijk dat Frankfurt wat gekortwiekt wordt. Volgens Lufthansa moet dat de mix van bestemmingen en de kwaliteit -meer op tijd vliegen en de stabiliteit- ten goede komen. Op deze luchthaven voorzien de Duitsers nog wel groei, maar dan in de ‘lage enkele cijfers’. Wel komen er deze winter vier nieuwe middellange bestemmingen bij: Eilat, Agadir, Trieste en Thessaloniki. En vanaf mei het Amerikaanse Austin.
Swiss
Voor Zürich, zet Lufthansa met dochteronderneming Swiss, in op ‘gematigde groei’. waarbij de nadruk ligt op Europese vluchten, met één nieuwe bestemming: Bremen. Austrian Airlines mag op de hub in Wenen de vleugels verder (Europees) uitslaan. Daar komen in de winter veertig vluchten per week bij naar veertien bestemmingen, zoals de Duitse steden Berlijn, Dusseldorf en Hamburg en andere Europese steden.
Boeing 777-9
Austrian zal ook vaker naar de VS vliegen. “Waarmee Wenen als hub voor Lufthansa versterkt wordt.” Volgens Lufthansa werkt het centraal commercieel aansturen van vier hubs goed. “Dit maakt het mogelijk voor ons om extreem snel en flexibel te reageren op veranderende omstandigheden.” In 2020 ontvangt Lufthansa de Boeing 777-9. Waar die wordt ingezet, wordt in lijn met de strategie, pas in de zomer van 2019 bepaald.