Ben Smith, de nieuwe baas van Air France-KLM, verwacht een ander soort steun van de Franse overheid dan het aandeelhouderschap in de Frans-Nederlandse holding. Dat valt op te maken uit een interview dat Smith gaf aan Paris Match.
Concurrentiepositie
Pas tien dagen nadat de Canadees aantrad als ceo van Air France-KLM, spreekt hij zich uit over de situatie binnen het bedrijf. Waarbij de focus zoals vanouds ligt op de concurrentiepositie en het voortdurende conflict met het personeel van Air France.
Golfcarriers
“Als de staat een sterke industrie wil, die positieve economische voordelen oplevert, met name werkgelegenheid dan moeten ze onze sector helpen om te kunnen concurreren in die nieuwe werkelijkheid”, aldus Smith. Daarmee doelend op de Golfcarriers, die zich gesteund zouden zien worden door hun kapitaalkrachtige overheden.
Belasting
Volgens Paris Match zou Smith graag zien dat de Franse staat fiscale maatregelen neemt die zijn bedrijf vooruit kunnen helpen. “We moeten begrijpen dat een belastingverlaging bijvoorbeeld, ten goede komt aan het hele land.” De Franse vakbonden, waar Smith komende maandag 1 oktober mee om tafel gaat, kunnen een stevig gesprek tegemoet zien, na een jaar van conflicten.
Air France
Ben Smith stelt dat hij, ondanks dat hij geen Fransman is, de Franse mentaliteit goed kent. “Ik heb niet de afgelopen veertig jaar in Canada opgesloten gezeten in een doos. Ik heb altijd de kwaliteit van leven in Frankrijk bewonderd, de sociale debatten zijn gepassioneerd”, zegt hij met gevoel voor understatement. “Zelfs als het land nieuw is voor me, de luchtvaartindustrie is dat niet. Alles dat in het verleden is beproefd bij Air France, is niet altijd gelukt. Verandering is nodig om zich aan te passen aan de veranderingen in de markt.”
Verbaasd
Smith (47 jaar) is afkomstig van Air Canada, waar hij de tweede man was. Hij was verbaasd dat hij werd benoemd als hoogste baas bij Air France-KLM. “De uitdaging die me hier wacht, boeit me in hoge mate. Heel mijn leven heb ik Air France-KLM gevolgd. Maar ik had nooit verwacht dat ik er leiding aan zou gaan geven.”
Staat
In een ander interview, met de Financial Times (FT), zegt Smith dat de Franse staat bereid zou zijn haar aandeel in het bedrijf van 14 procent te willen verkopen. Berichten die al eerder opdoken. Hij lijkt daar vooral mee te willen benadrukken dat de medewerkers bij Air France zich niet beschermd kunnen voelen door de staat.
Minister
De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, die erover gaat, ontkende onmiddellijk na publicatie van het interview van de FT voor de Franse radio dat de staat plannen heeft haar aandeel te verkopen. “We zouden een slechte aandeelhouder zijn als we aandelen verkopen in een bedrijf dat niet goed loopt.”