Nog meer Boeing 787-Dreamliners moeten aan de grond blijven staan als gevolg met problemen met de Rolls-Royce motoren. Dat schrijft persbureau Bloomberg.
Noodreparaties
De motorbladen zouden harder slijten dan was aangenomen. Als gevolg daarvan moeten noodreparaties worden uitgevoerd.
Trent-motoren
Volgens Bloomberg gaat het om 120 Trent-motoren waarbij het probleem speelt, als gevolg daarvan neem het aantal Dreamliners dat aan de grond gehouden wordt, alleen maar toe in plaats van af. Tegen de veertig toestellen zouden als gevolg van deze laatste problemen niet meer mogen vliegen tot reparaties zijn uitgevoerd.
Richtlijnen
Het nieuwe probleem is aan het licht gekomen na een incident met een Dreamliner van Air New Zealand in december afgelopen jaar. De luchtvaartautoriteiten zouden in de komende weken richtlijnen uitvaardigen voor maatschappijen over hoe te handelen als ze met de betreffende toestellen vliegen.
Rolls-Royce
Rolls-Royce laat aan Bloomberg weten dat het om een minderheid van de 787-motoren gaat die nog niet zijn vervangen en ‘extra korte termijn verstoring’ zouden kunnen opleveren. De Europese luchtvaartautoriteit EASA gaf geen commentaar, de Amerikaanse, de FAA zei bezig te zijn met het onderwerp.
Norwegian
Rolls-Royce worstelt inmiddels als twee jaar met ontwerpfouten in de Trent 1000 turbines. Onder andere British Airways, Virgin Atlantic en Norwegian hebben Dreamliners in de vloot met deze motoren. KLM niet.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!