AirlinesKLMNieuwsNL nieuws

KLM viert verjaardag met Hollands bakkie koffie

KLM is jarig, 99 jaar is de maatschappij vandaag geworden. Dit werd vrijdag in Joure gevierd met koffie. Het 99e huisje was namelijk een replica van de eerste winkel van Douwe Egberts. KLM-topman Pieter Elbers is trots op de samenwerking met DE, zegt hij tegen Up in the Sky.

Sterke merken
“Twee sterke Nederlandse merken die samenwerken”, zegt Elbers. “Het is een mooi moment om het DE-huisje te onthullen.” KLM en Douwe Egberts maakten in april bekend vanaf 28 oktober de krachten te bundelen aan boord en op de grond. KLM serveert vanaf dat moment Douwe Egberts koffie.

Merkbeleving
“De merkbeleving is heel belangrijk voor onze klanten”, aldus de KLM topman. “KLM wordt vaak gezien als thuiskomen na een trip in het buitenland. Wat past daar beter bij dan Douwe Egberts koffie?” Ook voor buitenlandse klanten zal duidelijk worden wat DE betekent. Er wordt een filmpje over DE aan boord vertoond; over het merk en de samenwerking met KLM.

Identiteit
Elbers vervolgt: “De laatste jaren hebben we steeds meer Nederlandse invloeden. We hebben natuurlijk Heineken, Nederlandse ontwerpers en koks. Nu komt daar een ‘lekker bakkie koffie’ bij.” De CEO merkt dat de overstap naar DE leeft onder het personeel. “Onlangs kwam nog iemand naar mee toe met een foto uit de jaren 50 met daarop ook Douwe Egberts aan boord. Geweldig om te zien.”

Lokaal
De lokale invloeden trekt KLM nog verder door. Twee Friese stewardessen spraken in eigen taal tijdens de onthulling tegen het publiek. “Dit hebben we deze week nog bedacht”, zegt Elbers in gesprek met Up. “Met onze ruim 9.000 cabine personeelsleden, was het geen lange zoektocht. Dit zijn echt positieve momenten voor KLM.”

Overeenkomsten
Tijdens de presentatie van het huisje worden de overeenkomsten tussen de twee bedrijven benadrukt. Zo was 1919 een belangrijk jaar voor DE, de eerste fabriek werd geopend. In datzelfde jaar werd de eerste vlucht van KLM uitgevoerd. Zo zijn er in de geschiedenis meer overeenkomsten. Maar de belangrijkste overeenkomst was toch wel de beide loyalty programma’s, werd met een knipoog gezegd. “Dat doe je gewoon met zegeltjes”, aldus Pieter Elbers.

Koffie
Boet Kreiken, hoofd Customer Experience bij KLM, introduceert glunderend Marieke Eestermans. “Zij heeft met haar team het hele proces geleid dat uiteindelijk tot de samenwerking met DE heeft gezorgd. Hier is maanden aan gewerkt. Het is toch geweldig dat deze twee merken bij elkaar gebracht zijn.” Hij zegt nog trots te zijn op het hele team.

KLM-blend
Eestermans legt uit: “na een hele serie van blind proeven is de keus op DE gevallen.” Vervolgens moest de koffie klaargemaakt worden voor de smaak op grote hoogte. “Er is een speciale blend voor KLM ontwikkeld”, zegt ze. “De smaak moet in het vliegtuig goed blijven. Wij gaan dan van de expertise van DE uit, zij hebben alle kennis en ontwikkelen het. Natuurlijk hebben wij ook geproefd en meegedacht.” Kreiken vult nog aan dat overal waar KLM is vanaf november ook Douwe Egberts is, in de lucht en op de grond. “Alleen op het hoofdkantoor hebben we al acht apparaten staan. En dan zijn er nog 80 gebouwen.”

Feestje
De 99e verjaardag was een echt feestje. Met trotse topmannen en -vrouwen, blije klanten en een goed ontvangen huisje. “Het is echt een schattig huisje”, zegt één van de aanwezigen op de terugweg over de 200 meter blauwe loper van het echte huis(je) naar de feestlocatie. Daarna was er nog een hapje en een drankje. Koffie was zeker te krijgen, maar ook champagne. Het was immers feest.

©KLM
Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen

Back to top button