Oliebedrijven willen Air India niet meer van kerosine voorzien, omdat de financieel in zwaar weer verkerende maatschappij de rekeningen niet kan betalen, zo meldt de website aviationanalyst.
Geld
Het grote probleem is geld. Air India sukkelt al jaren met de financiën en de afgelopen maanden is dat er niet beter op geworden. Zo zou de maatschappij het loon van de piloten niet of pas maanden later uitbetalen, staat bijna een kwart van de vloot aan de grond én werden de plannen voor de beoogde privatisering van de staatsmaatschappij van de baan geschoven, wegens het uitblijven van potentiële geïnteresseerden.
Kerosine
Nu komt daar bij dat de maatschappij ook de rekeningen voor de kerosinekosten niet kan betalen, waardoor de oliemaatschappijen de kerosinekraan dicht willen draaien. Air India heeft de Indiase overheid nu gevraagd om 286,3 miljoen dollar (249 miljoen euro) te storten, zodat de airline aan de financiële verplichtingen tegenover de kerosineverkopers kan voldoen.
Redding
Een tijdelijke redding kwam doordat de maatschappij een ‘stukje van de rekening’ betaalde, maar heeft ondanks die betaling alsnog een schuld van 587,25 miljoen euro bij de oliemaatschappijen uitstaan. Of er binnenkort een redding komt voor de maatschappij en in wat voor vorm is op dit moment nog zeer onzeker.