Het Britse Ministerie van Defensie voert gesprekken met Boeing over de mogelijke aanschaf van nieuwe AWACS toestellen. De vloot van zes Boeing E-3D AWACS toestellen zou vervangen worden door een onbekend aantal E-7A Wedgetail toestellen.
De toekomst van de Britse AWACS-vloot is al langere tijd onzeker. De radarsystemen van de RAF E-3D Sentry toestellen zijn de laatste jaren niet meer gemoderniseerd.
Verouderd
Door het uitblijven van updates zijn de radarvliegtuigen eigenlijk ‘verouderd’, hoewel de toestellen zelf tot de laatst gebouwde exemplaren behoren. De radarsystemen zijn essentieel voor de uitvoering van AEW&C (Airborne Early Warning and Control, commando en controle van militair vliegverkeer vanuit de lucht). In plaats van een kostbaar moderniseringsprogramma van de radars, wil Groot-Brittannië de E-3’s nu helemaal gaan vervangen.
Tegenkandidaat
Of de RAF ook uiteindelijk voor de Boeing E-7 zal kiezen, valt nog te bezien. De Saab ‘GlobalEye’ (gebaseerd op de Bombardier Global 6000) is een mogelijke tegenkandidaat. Er zijn geluiden in Groot-Brittannië, die een onderhandse aanschaf zonder open inschrijving afwijzen. Een Europees toestel dat nog in ontwikkeling is, biedt ook meer kansen voor deelname door de Britse defensie-industrie.
Voordelen
Volgens het Britse defensieministerie zitten er veel voordelen aan de aanschaf van de Wedgetail. Naast samenwerking met de Australische luchtmacht (dat zes Wedgetails in gebruik heeft), zijn er veel overeenkomsten met de P-8 Poseidon. De RAF verwacht in 2020 haar eerste van negen P-8 maritieme patrouilletoestellen. De P-8 en de E-7 zijn beide gebaseerd op de Boeing 737. Verder is de E-7 al operationeel in gebruik, terwijl de eerste Saab GlobalEye pas in maart dit jaar haar eerste vlucht maakte.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.