De levering van de nieuwe lading Airbus A380’s voor Emirates in 2020, aangedreven door Rolls Royce-motoren, lijkt in het gedrang te komen door nieuwe problemen bij de Britse motormaker, zo meldt Bloomberg op basis van anonieme bronnen.
Levering
Door de gesprekken tussen Emirates en Rolls Royce, waardoor de productie van de 36 door Emirates bestelde A380’s niet door Airbus voortgezet kan worden, kunnen er voor zorgen dat de leveringsdatum van de ‘nieuwe’ A380 in 2020 niet gehaald wordt. Doordat Emirates en Roll Royce nog geen deal hebben, kan Airbus de productie niet verder zetten. Volgens de bronnen van Bloomberg zouden de problemen bij Rolls Royce niet alleen de levering, maar zelfs de hele A380-deal op losse schroeven zetten.
Zuiniger
Emirates en Rolls Royce liggen in de clinch omdat ze het niet eens worden over de prijs van de motoren die de A380’s zullen aandrijven, maar ook over de brandstofverbranding, deze moet zuiniger. Dit is een kritiek punt, want de huidige Rolls Royce motoren voldoen ook al niet aan de prestatieparameters, los van de brandstofverbruik.
Airbus
De productie van de A380 werd begin dit jaar door Emirates gered door 36 nieuwe Superjumbo’s te bestellen. Emirates is de enige grote klant voor de A380 van Airbus met meer dan de helft van alle bestellingen onder hun riem. Als zij de bestelling zouden intrekken is dat de doodsteek voor het A380-programma.
Problemen
Het is niet de eerste keer dat Emirates en Airbus door problemen met Rolls Royce-motoren in een lastig parket worden gebracht. In 2016 vertoonden de motoren ook technische problemen, waardoor de maatschappij de toestellen minder snel in gebruik kon nemen.
Engine Alliance
De eerste vijftig A380’s van Emirates werden geleverd met motoren van Engine Alliance, een samenwerking van motorfabrikanten General Electric en Pratt & Whitney. Begin 2016 stapte het bedrijf over naar Trent 900-motoren van Rolls-Royce.
Ondersteunen
Engine Alliance liet aan Bloomberg weten dat zij Emirates hebben aangeboden om de GP7200-motoren te leveren, in plaats van de Rolls Royce-motoren. “We kijken uit naar een aankondiging van Emirates en zijn we ook gericht op het ondersteunen van hun vloot voor de komende decennia”, aldus Engine Alliance tegen Bloomberg.
A380
Van de 99 Airbus A380’s die nog door de Europese vliegtuigbouwer geleverd moeten worden, zijn er 57 voor Emirates. Daarnaast heeft de maatschappij uit Dubai ook nog een optie om nog eens 16 Superjumbo’s te kopen. Van de 42 andere toestellen zullen er 19 zo goed als zeker niet geleverd worden. De productie van de A380 wordt door Airbus volgend jaar van 15 toestellen in 2017, teruggeschroefd naar 6 vliegtuigen komend jaar.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!