Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025
  • Achtergrond

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025
  • Editors’ choice

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Verbouwing moet JFK weer vliegveld van 21e eeuw maken
Airlines

Verbouwing moet JFK weer vliegveld van 21e eeuw maken

Roel DienderDoor Roel Diender09/10/2018Update:09/10/2018Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Artist impression van een verbouwd JFK. ©JFK
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De gouverneur van de staat New York, Andrew M. Cuomo, heeft een uitbreiding en verbouwing van JFK Airport aangekondigd. De verbouwing moet het vliegveld tot ‘een eerste-klas vliegveld van de 21e eeuw’ transformeren, aldus Cuomo.

Terminals
De uitbreiding van het vliegveld betreft twee nieuwe internationale terminals, samen goed voor een oppervlakte van 371.600 vierkante meter. Cuomo laat weten dat door de twee terminals de capaciteit van de luchthaven met ‘minstens 15 miljoen jaarlijkse passagiers’ verhoogd wordt. In januari vorig jaar kondigde hij al plannen aan voor de verbouwing. Als alles volgens plan verloopt zal in 2020 de eerste schop in de grond gaan.

Noordkant
Een van de twee terminals wordt aan de noordkant van het vliegveld gebouwd en wordt ontwikkeld door de ‘Terminal One Group’, een consortium van Lufthansa, Air France, Japan Airlines en Korean Airlines. De kosten bedragen zo’n 6,1 miljard euro voor de nieuwe terminal met een oppervlakte van 269.410 vierkante meter. Op die nieuwe ruimte worden winkels, restaurants, lounges, indoor-groenvoorzieningen en 24 beveiligingspoortjes gebouwd.

JetBlue
De Amerikaanse maatschappij JetBlue gaat aan de noordzijde van het vliegveld de andere van de twee nieuwe terminals bouwen, met een oppervlakte van 111.480 vierkante meter en een kostenplaatje van 2,61 miljard euro. De airline wil hiervoor terminal 7 slopen, en die vrijgekomen ruimte combineren met de nog vrije ruimte van het in 2011 gesloopte terminal 6. Die nieuwe terminal wordt verbonden met de al bestaande terminal 5 van JetBlue.

British Airways
De vraag is echter of dat plan binnen de geplande periode uitgevoerd kan worden, omdat terminal 7 nu gebruikt wordt door British Airways. De Britse carrier heeft een huurcontract tot 2022 en investeert ongeveer 65 miljoen dollar in verbeteringen aan de terminal.

Open
Volgens de gouverneur van de staat New York zullen de eerste nieuwe gates openen in 2023 en het volledige project in 2025 afgerond zijn. Het kostenplaatje voor de hele uitbreiding en verbouwing, waarbij nieuwe gates worden toegevoegd, de taxibanen uitgebreid, de beveiliging gemoderniseerd en nieuwe gestroomlijnde toegang via autobanen wordt aangelegd, bedraagt zo’n 11,32 miljard euro. Daarvan komt 90 procent uit privé-investeringen.

Schiphol
Schiphol heeft ook een terminal op het JFK Airport, namelijk terminal 4. Op de vraag van Up hoe Schiphol tegen de toekomstige verbouwing aankijkt zegt een woordvoerder van Schiphol het volgende: ‘Schiphol is bekend met de aangekondigde plannen voor JFK Airport en heeft het afgelopen jaar input geleverd aan de Port Authority New York & New Jersey voor deze plannen.
Schiphol USA, een aan Schiphol Group gelieerde onderneming, blijft samen met Delta Airlines vennoot in JFKIAT, de exploitant van Terminal 4. Ons belang in Terminal 4 blijft overigens ook ongewijzigd. We blijven met onze partners in gesprek over mogelijke ontwikkelingen voor de nabije toekomst alsmede over het waarborgen van een ongestoorde operatie tijdens de verbouwingen op de luchthaven.’

Banen
Gedurende de bouw van de twee nieuwe terminals, en nadat zij in dienst worden genomen, zullen de twee gebouwen voor zo’n 9.600 directe banen zorgen.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Industrie JFK Airport New York uitbreiding verbouwing
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde Artikelen

ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

15/06/2025Redactie

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

15/06/2025Redactie

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025Redactie
Recent

ANWB-traumahelikopters vaker ‘s nachts de lucht in?

15/06/2025

Is het einde van goedkope vliegtickets gekomen?

15/06/2025

Nep-steward vliegt jaren gratis

14/06/2025
Populair

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025

Airbus daagt Boeing uit met supersized A350

12/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?