fbpx
AirlinesNieuwsProfessionalVliegvelden

Verbouwing moet JFK weer vliegveld van 21e eeuw maken

De gouverneur van de staat New York, Andrew M. Cuomo, heeft een uitbreiding en verbouwing van JFK Airport aangekondigd. De verbouwing moet het vliegveld tot ‘een eerste-klas vliegveld van de 21e eeuw’ transformeren, aldus Cuomo.

Terminals
De uitbreiding van het vliegveld betreft twee nieuwe internationale terminals, samen goed voor een oppervlakte van 371.600 vierkante meter. Cuomo laat weten dat door de twee terminals de capaciteit van de luchthaven met ‘minstens 15 miljoen jaarlijkse passagiers’ verhoogd wordt. In januari vorig jaar kondigde hij al plannen aan voor de verbouwing. Als alles volgens plan verloopt zal in 2020 de eerste schop in de grond gaan.

Noordkant
Een van de twee terminals wordt aan de noordkant van het vliegveld gebouwd en wordt ontwikkeld door de ‘Terminal One Group’, een consortium van Lufthansa, Air France, Japan Airlines en Korean Airlines. De kosten bedragen zo’n 6,1 miljard euro voor de nieuwe terminal met een oppervlakte van 269.410 vierkante meter. Op die nieuwe ruimte worden winkels, restaurants, lounges, indoor-groenvoorzieningen en 24 beveiligingspoortjes gebouwd.

JetBlue
De Amerikaanse maatschappij JetBlue gaat aan de noordzijde van het vliegveld de andere van de twee nieuwe terminals bouwen, met een oppervlakte van 111.480 vierkante meter en een kostenplaatje van 2,61 miljard euro. De airline wil hiervoor terminal 7 slopen, en die vrijgekomen ruimte combineren met de nog vrije ruimte van het in 2011 gesloopte terminal 6. Die nieuwe terminal wordt verbonden met de al bestaande terminal 5 van JetBlue.

British Airways
De vraag is echter of dat plan binnen de geplande periode uitgevoerd kan worden, omdat terminal 7 nu gebruikt wordt door British Airways. De Britse carrier heeft een huurcontract tot 2022 en investeert ongeveer 65 miljoen dollar in verbeteringen aan de terminal.

Open
Volgens de gouverneur van de staat New York zullen de eerste nieuwe gates openen in 2023 en het volledige project in 2025 afgerond zijn. Het kostenplaatje voor de hele uitbreiding en verbouwing, waarbij nieuwe gates worden toegevoegd, de taxibanen uitgebreid, de beveiliging gemoderniseerd en nieuwe gestroomlijnde toegang via autobanen wordt aangelegd, bedraagt zo’n 11,32 miljard euro. Daarvan komt 90 procent uit privé-investeringen.

Schiphol
Schiphol heeft ook een terminal op het JFK Airport, namelijk terminal 4. Op de vraag van Up hoe Schiphol tegen de toekomstige verbouwing aankijkt zegt een woordvoerder van Schiphol het volgende: ‘Schiphol is bekend met de aangekondigde plannen voor JFK Airport en heeft het afgelopen jaar input geleverd aan de Port Authority New York & New Jersey voor deze plannen.
Schiphol USA, een aan Schiphol Group gelieerde onderneming, blijft samen met Delta Airlines vennoot in JFKIAT, de exploitant van Terminal 4. Ons belang in Terminal 4 blijft overigens ook ongewijzigd. We blijven met onze partners in gesprek over mogelijke ontwikkelingen voor de nabije toekomst alsmede over het waarborgen van een ongestoorde operatie tijdens de verbouwingen op de luchthaven.’

Banen
Gedurende de bouw van de twee nieuwe terminals, en nadat zij in dienst worden genomen, zullen de twee gebouwen voor zo’n 9.600 directe banen zorgen.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen

Back to top button