De Duitse reisorganisatie Tui wil de vloot flink uitbreiden om de gaten op te vullen die kleinere concurrenten achterlaten nu deze failliet zijn, zo zegt David Burling, hoofd van Tui’s luchtvaartafdeling, tijdens een interview met Bloomberg.
Omgevallen
De afgelopen tijd zijn er heel wat airlines omgevallen in Europa. Dit door hoge olieprijzen en stijgende kosten, waardoor de prijs van een vliegticket niet meer kan concurreren met de grote prijsvechters. Voorbeelden van de gevallen airlines zijn airberlin, Monarch Airlines, Azur Air, wat kleinere Zwitserse maatschappijen en zeer recentelijk Primera Air.
Profiteren
‘Primera had 80.000 stoelen voor deze winter, het merendeel vertrekkende vanuit Scandinavië, deze zullen nu naar andere airlines gaan, wat voor ons een grote help is. Hoe meer maatschappijen bankroet gaan, hoe meer ons merk daarvan kan profiteren’, aldus Burling.
Vloot
De reden dat Tui hiervan kan profiteren is dat de gaten die de failliete airlines achterlaten, gevuld moeten worden. De Tui-groep heeft daar niet alleen animo voor, maar ook de middelen. Ze willen de gehele vloot, die op dit moment 161 vliegtuigen telt, uitbreiden met 120 Boeing 737 MAX-toestellen. De groep heeft al een bestelling 72 MAX-vliegtuigen bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer uitstaan, waarvan de eerste in maart Rotterdam aandeed, maar wil de optie om nog eens 50 van die toestellen te kopen, verzilveren.
Groter
Volgens Burling wordt er ook gekeken of de bestelling van de 737 MAX 8 aangepast kan worden, zodat Tui ook de grotere MAX 10-variant in de vloot kan opnemen. De MAX 10 heeft 32 meer stoelen dan de 8-variant. Ook kijkt Tui naar Airbus om eventueel drie A330neo’s te kopen om de verouderde Boeing 747’s van Corsair, de Franse tak van Tui, te vervangen.
Verder
De nieuwe vliegtuigen, zowel de A330’s als de MAX-toestellen, kunnen ook verder vliegen, wat volgens Burling weer nieuwe mogelijkheden biedt. Zo zou Tui naar de Verenigde Arabische Emiraten kunnen vliegen, Kaapverdië en Egypte.