Frequente reizigerKLMNieuwsNL nieuws

KLM haalt met Rituals meer Nederlands karakter aan boord

KLM haalt met een nieuwe productlijn van Rituals, meer Nederlands karakter aan boord van haar toestellen. Met ingang van het winterseizoen worden passagiers verwend met speciaal voor KLM ontwikkelde zeep en smeerseltjes.

Samenwerking
Waar KLM inmiddels bijna honderd jaar oud is, is Rituals met 18 jaar net de pubertijd ontgroeid. Als het aan de ceo’s van beide ondernemingen ligt, is de lancering van de ‘Amsterdam Collection’ het begin van een langdurige samenwerking tussen de Nederlandse bedrijven.

Businessclass
Voor KLM-passagiers zijn de flesjes van Rituals geen geheel nieuw fenomeen aan boord. Tot vijf jaar geleden kwam de businessclass-passagier ze tegen in het toilet. Het startsein voor de hernieuwde en geïntensiveerde samenwerking werd gegeven, toen KLM-topman Pieter Elbers en Rituals-oprichter Raymond Cloosterman elkaar ‘tegen het lijf liepen’.

Passagiers
“En van het één kwam het ander”, zegt Cloosterman in het Rijksmuseum, waar de nieuwe productlijn voor het eerst werd getoond. KLM-ceo Elbers is blij met weer een Nederlands product aan boord. “We willen in toenemende mate ons Nederlandse karakter benadrukken. Een kwart van onze passagiers is Nederlands.” Zo tapt KLM al Heineken aan boord van een aantal vluchten en wordt binnenkort Douwe Egberts-koffie geschonken.

Tulp
Het decor voor de presentatie, het Rijks, werd niet toevallig uitgekozen. De zogeheten look and feel van de productlijn van Rituals voor KLM, is de Delfts blauwe ‘Dekselvaas’ van Gerrit Pietersz, die een plekje heeft in het Amsterdamse museum. De inspiratie voor de lijn was ‘waar het Verre Oosten en het historische Westen voor het eerst samenkwamen’. De geuren zijn dan ook gebaseerd op de tulp en de yuzu.

Amenitykit
Passagiers in de KLM businessclass kunnen op het toilet gebruikmaken van de hand foam en hand- en bodylotion van de ‘Amsterdam Collection’, in de amenitykit zitten een face moisturizer en lippenbalsem. Ook economyclass-passagiers kunnen de nieuwe productlijn beproeven, zei het op bescheidener schaal, met alleen de handfoam op het toilet.

Lounge
Elbers ziet de introductie van de ‘Amsterdam Collection’ ook als weer een investering in het product van KLM. De vernieuwde lounge op Schiphol, ziet hij als een soort kers op de taart van al die investeringen. “Die heropent op de verjaardag van KLM.” Zowel KLM als Rituals zinspeelden erop dat in die lounge mogelijk ook Rituals-producten komen.

Azië
Rituals werd in 2000 opgericht door Cloosterman, die destijds voor Unilever in Rotterdam werkte. “Die hebben de eerste twee jaar ook in ons geïnvesteerd.” Hoewel die eerste jaren geen doorslaand succes waren, zette hij toch door. Met als resultaat dat Rituals nu 750 winkels heeft in Europa, de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Hij heeft nu Azië in het vizier, waar KLM natuurlijk geen onbekende is.

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen