Vanaf Militair Luchtvaart Terrein (MLT) Deelen voerden de landmacht en luchtmacht gezamenlijk de grote militaire oefening ‘Falcon Autumn’ uit. Van 24 september tot en met 10 oktober waren er veel extra vliegbewegingen in het midden, oosten en noorden van Nederland, bijvoorbeeld rond vliegveld Twenthe.
Samenwerking
Tijdens Falcon Autumn werd een scenario beoefend waarbij één van de NAVO-landen wordt aangevallen. De 11 Air Manoeuvre Brigade, bestaande uit 3 bataljons van de 11 Luchtmobiele Brigade, het Defensie Helikopter Commando en het 336 Squadron, voerde de oefening uit. Om de aanval af te weren, werd er samengewerkt met bondgenoten.
Naast grondeenheden van de Luchtmobiele Brigade deden ook Duitse militairen van de Division Schnelle Kräfte mee aan de oefening. Deze ‘Division’ is een samenwerkingsverband tussen Duitsland en Nederland. In totaal namen ruim 1700 militairen deel aan de oefening, met als doel de geïntegreerde lucht- en grondsamenwerking te trainen en te verbeteren.
Luchtmacht
De Koninklijke Luchtmacht nam aan de oefening deel met zes AH-64 Apache gevechtshelikopters, vier CH-47D Chinook transporthelikopters en een Nederlandse C-130H-30 Hercules van 336 Squadron. De Duitsers leverden zes NH-90 transporthelikopters, twee Tornado gevechtsvliegtuigen en een C-160D Transall. Het Belgische Lucht Component deed mee met twee F-16 straaljagers.
Procedures
In de eerste week van de oefening was er tijd genomen om aan elkaar en elkaars procedures te wennen. Nederlandse en Duitse eenheden hebben hierbij samen geoefend en gevlogen. In de tweede week zijn er acties uitgevoerd met kleinere eenheden om de procedures te beoefenen. Dit waren gevechtsacties met compagnieën tot ongeveer 200 man, met inzet van helikopters. In de derde week zijn er met alle eenheden acties uitgevoerd. Zo is afgelopen maandag 8 oktober in de avonduren een bataljon van ongeveer 800 militairen verplaatst naar Marnewaard.
Communicatie
Majoor-vlieger ‘Wally’ Blankspoor legt uit dat één van de punten die is beoefend de communicatie in het Engels is. Tijdens de oefening is bijvoorbeeld gebleken dat de Duitsers andere ‘calls’ gebruikten dan de Nederlanders, als er een hittezoekende raket werd gelanceerd. Tijdens de oefening worden deze raketten gesimuleerd door middel van een lichtkogel. Dit punt, maar ook andere zaken die naar voren zijn gekomen, zijn door zowel de Nederlanders als de Duitsers afgestemd en aangepast.
Lading
Ook is er in de opbouw naar de oefening toe veel tijd gestoken om het mogelijk te maken met elkaars lading te vliegen. Zo werd er tijdens de oefening voor de eerste keer een Duits pantservoertuig vervoerd door een Nederlandse Chinook. Een unieke prestatie, omdat dit voorheen nooit mogelijk was. Majoor Blankspoor toonde zich erg tevreden met het samenwerkingsverband en sluit niet uit dat er in de toekomst met andere NAVO-partners zal worden samengewerkt.
Oefening
Op vrijdag 5 oktober organiseerde Defensie een Air Manoeuvre Experience te Deelen. Er werd benadrukt dat het echt om een ‘experience’ ging en niet om een demonstratie – wat werd getoond maakte deel uit van de oefening. Een C-130H-30 Hercules opende de middag, waarbij acht parachutisten uit het transportvliegtuig sprongen om een ‘free fall insertion’ uit te voeren. Nadat ze veilig aan de grond waren, moesten deze ‘pathfinders’ direct terug naar Eindhoven. Vrijdagavond zouden ze namelijk bij duister nogmaals gedropt worden, boven het militaire oefenterrein Marnewaard.
Cargo drop
Vervolgens voerde de Hercules in twee runs een Cargo Delivery Drop uit. Dit houdt in dat het een aantal pallets materieel vanuit het laadruimte dropt die per parachute op het veld landen. In totaal werden zeven pallets gedropt, wat vrij uitzonderlijk was. Normaal gesproken worden er namelijk maar twee pallets materieel gedropt. Het Belgische Lucht Component heeft materieel uitgeleend aan de Koninklijke Luchtmacht, waardoor het mogelijk was om in totaal zeven pallets materieel te droppen.
Helikopters
Niet lang hierna arriveerde een groep bestaande uit elf helikopters, bestaande uit vier Nederlandse Chinooks, vier Duitse NH-90’s en drie Nederlandse Apaches. Een Duitse luchtmobiele compagnie, die een Air Assault oefenoperatie had uitgevoerd in de omgeving van Amersfoort, was opgehaald en werd op tactische wijze afgezet op MLT Deelen. Met de terugkeer van de Duitse compagnie was de Experience ten einde.
Na afloop van de oefening, zijn de helikopters en eenheden op 11 en 12 oktober teruggekeerd naar hun thuisbases.
Door: Daniel Ravenswaay
SimFlying gaat crowdfunden! Doe je mee?
Investeer in de nieuwe B737NG-simulator van SimFlying!
Je kan SimFlying helpen door mee te investeren via de gelanceerde crowdfundingcampagne. Leen geld en ontvang het binnen 5 jaar terug met mooie kortingen, of koop alvast een tegoedbon voor de nieuwe simulator.