AirlinesNieuwsOpmerkelijkProfessional

‘Qatar Airways heeft te weinig vliegtuigen’

Qatar Airways kampt momenteel met een tekort aan vliegtuigen. Dat zei topman Akbar Al Baker tijdens de IPEC-conferentie in Doha afgelopen week, zo meldt Forbes. De tijd van een overvloed aan vliegtuigen lijkt voorbij, al staat er nog wel een miljoenenschuld onder aan de jaarrekening van de maatschappij.

Boycot
Volgens de topman is de situatie bij Qatar Airways inmiddels gestabiliseerd, wat neerkomt op passagiersgroei en een uitbreiding van het routenetwerk. Of dit resulteert in winst, moet nog blijken. Vorige maand werd bekend dat Qatar in de twaalf maanden tot maart 2018 een verlies had opgebouwd van zo’n 59 miljoen euro. Een jaar eerder werd nog een ruime winst geboekt van meer dan 600 miljoen euro. Een boycot van buurlanden die de airline in hun land verbiedt te landen, zou de voornaamste oorzaak zijn van de cijfers.

Winst
Het gevolg van het conflict is dat Qatar Airways niet meer naar 18 steden kan vliegen. Qatar Airways probeert winst te maken door naar nieuwe bestemmingen te vliegen, vaker naar al bestaande bestemmingen te vliegen en toestellen te verhuren aan andere maatschappijen. Qatar leende A330’s aan British Airways, die kampte met uitval van Dreamliners door motorinspecties. De maatschappij had al aangegeven dat het mogelijk in de toekomst een kapitaalinjectie nodig heeft van zijn eigenaar, de Staat Qatar.

Tekort
Doordat er sinds juni vorig jaar 24 routes zijn toegevoegd aan het netwerk is er volgens Al Baker geen sprake meer van het probleem dat de vliegtuigvloot te groot is. “We hebben geen overvloed aan vliegtuigen, we hebben eerder een tekort aan toestellen.”

Lenen
Volgens de topman worden meerdere routes uitgevoerd door widebody-vliegtuigen, terwijl er eigenlijk beter narrowbodies op ingezet kunnen worden; op een aantal Afrika- en Zuid-Amerika routes is overcapaciteit. Als het tekort nijpend begint te worden, overweegt de topman zelf toestellen te lenen van partnermaatschappijen. Maatschappijen hoeven voorlopig niet meer bij Qatar aan te kloppen voor leenvliegtuigen. “Als ze extra vliegtuigen nodig hebben, zullen we overwegen of we ons vliegschema kunnen aanpassen om ze te helpen. Maar ik wil benadrukken dat we momenteel geen reservecapaciteit hebben.”

Orders
Qatar Airways verwacht de komende jaren tientallen nieuwe vliegtuien. Er staan orders uit voor onder andere Airbus A350-1000’s en Boeing 787-9’s.

Tags

Henk Koopmans

Senior editor. Henk studeert Transportation Engineering aan de Universiteit Twente en is met name geïnteresseerd in airport operations. Henk hoopt in de toekomst mee te kunnen werken aan het ontwerp van luchthavens over de hele wereld.

Gerelateerde artikelen

Back to top button