Airbus presenteert mogelijk een nieuw vliegtuigtype voor long-haul vluchten, gebaseerd op een bestaand model. Daarmee wil de vliegtuigbouwer concurreren tegen de aangekondigde Boeing 797, de nieuwe middle-of-the-market airplane (NMA).
Dat heeft de topman van Air Transat, Jean-Francois Lemay, gezegd tegenover Bloomberg. Air Transat raakte tijdens gesprekken met Airbus gecharmeerd van de plannen.
A321neoXLR
Het zou gaan om een doorontwikkeling van de nieuwe A321neoLR, tot een extra long range XLR-variant. Door een bestaand model als basis te nemen kan tijd worden bespaard; in 2023 zou het type al de markt kunnen betreden. Boeing verwacht de NMA, een volledig nieuw vliegtuigmodel, pas in 2025 te kunnen leveren aan de eerste klant.
Marktsegment
Boeing wil met de NMA moet het gat opvullen tussen de Boeing 737 MAX en de 787 Dreamliner, het marktsegment van 220-270 zitplaatsen. Het is de beoogde opvolger van de Boeing 757 en 767, die bij steeds meer maatschappijen op de nominatie staan om vervangen te worden. De A321neo wordt een toenemend aantal airlines al ingezet ter vervanging van de oudere vliegtuigtypes. Aan boord van een A321neo gaan maximaal 244 passagiers en is daardoor voor sommige gebruikers qua capaciteit een geschikt alternatief.
Klant
Air Transat is al klant van de A321neoLR. Hiermee wil de maatschappij vluchten tussen Canada en West-Europese bestemmingen uitvoeren. Met het type kunnen verder naar het oosten gelegen bestemmingen niet bediend worden.