Dat de sluiting van de basis in Eindhoven ‘een bestraffing’ is als antwoord op de stakingen, zijn ‘valse beweringen’, zo laat Ryanair aan Up weten. De sluiting is ‘eerder een verstandige reactie op verslechterende marktomstandigheden die worden gekenmerkt door hogere olieprijzen en dalende ticketprijzen.’
Reactie
Als reactie op het artikel dat er ‘geen banen in Eindhoven zullen overblijven’ ontving Up een statement van de Ierse prijsvechter waarin de maatschappij haar reden geeft waarom de bases in Bremen en op de Brabantse luchthaven gesloten worden: ‘hogere olieprijzen en dalende ticketprijzen.’ De beweringen van de European Cockpit Association (ECA) dat de sluitingen ‘een bestraffing’ zouden zijn als antwoord op de stakingen, doet Ryanair af als ‘valse beweringen’.
Marktontwikkelingen
Ryanair laat in het statement weten dat zij niet de enige maatschappij zijn die bases sluit en de vloot inkrimpt om zich te beschermen tegen de marktontwikkelingen. Kenny Jacob’s, hoofd marketing bij Ryanair, zegt: ‘de sluiting van de 2 bases is een kleine maar noodzakelijke reactie op de nadelige marktomstandigheden van dit moment. We distantiëren ons van de valse beweringen van de ECA dat de sluiting een straf zou zijn.’
Sluiting
Dat de hogere olieprijzen en lagere ticketprijzen een impact hebben op het Europese luchtvaartlandschap is niet te ontkennen. Ryanair laat in het statement optekenen dat Lufthansa een crew basis in Düsseldorf sloot, Wizz Air een basis in Poznan, Norwegian twee bases in Edinburgh en Belfast sloot, Primera Air failliet ging en Small Planet Airlines in Duitsland worstelt. ‘Over deze sluitingen hoorde je de ECA en de andere vakbonden niet’, aldus Ryanair.
Rechter
Om de sluiting van de Ryanair-basis op Eindhoven Airport te voorkomen, slepen 17 piloten van de prijsvechter de maatschappij voor de rechter. Het kort geding zal aanstaande donderdag 18 oktober plaatsvinden.
Eindelijk terug: schaalmodel van de gloednieuwe Transavia A321neo
Nu te pre-orderen in de webshop! Let op: limited edition.