Air Belgium stond vandaag voor een lastige beslissing, de handdoek in de ring gooien of nog in de lucht blijven? De Belgen kozen voor die laatste optie, zo meldt de Belgische Franstalige publieke omroep RTBF.
Geld
Vandaag kwamen de aandeelhouders van Air Belgium samen om de toekomst van de maatschappij te bespreken. De reden hiervoor was geld. De netto-activa van de maatschappij zijn gedaald tot minder dan de helft van het kapitaal en dit geldt als een waarschuwing in het bedrijfsleven. De beslissing moest vandaag genomen worden of de vier Airbus A340’s van de maatschappij zouden blijven doorvliegen of aan de grond blijven staan.
Doorvliegen
De keuze is gevallen op doorvliegen, maar wel in een andere vorm. De lijndienst tussen Charleroi en Hongkong werd na 4 maanden geschrapt wegens te weinig passagiers, waarop Air Belgium de A340’s, met een gemiddelde leeftijd van 10,9 jaar oud, ging verhuren aan derden, zoals British Airways. Deze weg wil de maatschappij verder bewandelen en daarmee winst genereren.
Bonte groep
De maatschappij wordt gefinancierd door een bonte groep investeerders, waarvan een nipte meerderheid van de aandelen in Belgische handen is, namelijk: ‘de federale investeringsmaatschappij FPIM en diens Waalse evenknie SIRW (met elk 12,5 procent van de aandelen), het bedrijf Sabena Aerospace (5,01 procent) en 3T, de vennootschap van de ceo, Niky Terzakis (19,99 procent)’, aldus de Belgische krant De Standaard. De rest van de aandelen hebben onbekende Aziatische investeerders in handen.