Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen wil de metingen van vliegtuiggeluid belangrijker maken, zo schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Metingen
In de brief naar de kamer staat dat de minister wil dat de geluidsmetingen belangrijker worden in de trendvalidatie. Trendvalidatie houdt het volgende in: ‘hierbij worden trends in de berekende geluidbelasting ten gevolge van vliegverkeer gevalideerd met trends in de geluidbelasting op basis van metingen’. Met andere woorden, de feitelijke metingen van het geluid tijdens een vlucht worden belangrijker dan de vooraf gemaakte berekeningen. Dit beslist zij naar aanleiding van de belevingsvlucht boven Lelystad Airport.
Verschil
Volgens de minister blijkt uit het rapport dat ‘in de meerderheid van de gevallen, net als met het vorige rekenmodel, de gemeten waarden veelal hoger zijn dan de berekende waarden. De oorzaken hiervoor liggen zowel bij de metingen als bij de berekeningen. Er is nader onderzoek nodig om de verschillen tussen meten en
rekenen verder te duiden en nader tot elkaar te brengen. Het NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum) beveelt aan om metingen een rol te geven naast de berekeningen.’
Rekenmodel
Met het rekenmodel werden er fouten gemaakt in de geluidsberekening. Die lag lager dan het feitelijke geluid wat vliegtuigen produceren. Zowel bij berekeningen bij Schiphol als Lelystad Airport kwam fouten voor in die berekeningen. Met het belangrijker maken van de metingen hoopt de minister dat de kans op fouten in de toekomst kleiner wordt.