Het doek leek voor de Airbus A330-800 leek begin dit jaar nog te vallen, maar is nu opnieuw opengetrokken door de toezegging van Kuwait Airways om acht A330-800neo’s te kopen.
Hawaiian Airlines
In mei van dit jaar trok de enige klant voor de kleinste A330-variant zich terug. Hawaiian Airlines bestelde tien Boeing 787-9’s in plaats van zes A330-800’s te kopen, daarmee leek het doek voor het toestel definitief te vallen. Vorige week kwam Kuwait Airways echter om de hoek kijken en plaatste een bestelling voor acht A330-800neo’s.
Vlucht
Ondanks dat het toestel niet populair bleek te zijn, wilde Airbus toch een eerste vlucht met het testtoestel maken om certificering te krijgen. Nu blijkt deze er te komen, afgaande op onderstaande foto waar de A330-800 met Rolls Royce Trent 7000-motoren onder de vleugels te zien is.
Airbus A330-800neo development picking up again. After Kuwait commits to launching the plane, the first test aircraft now has engines following an extended storage in Toulouse. https://t.co/SagrHnyg24
— Jon Ostrower (@jonostrower) 20 oktober 2018
A330-800
Het vliegtuig heeft een maximaal opstijg gewicht van 251 ton, 9 ton meer dan de A330-200. Ook heeft de 800-variant een grotere actieradius. Het toestel kan maximaal een afstand van 15.094 kilometer overbruggen, zo’n 1200 kilometer meer dan de basis uitvoering van de A330. In de A330-800 is er ruimte voor maximaal 406 reizigers, maar in een ‘normale’ drie klassenindeling is er ruimte voor 257 passagiers.
The first Airbus A330-800 at the Airbus factory in Toulouse. Photo by Dn280 https://t.co/PULFFoHCMS
— Airliners.net (@airliners_net) 19 oktober 2018