De Britse kartelwaakhond Competition and Markets Authority (CMA) ziet streng toe op de samenwerking van CityJet en IAG’s dochtermaatschappij Aer Lingus, zo meldt het CMA.
Onderscheid
Volgens de mededingingsautoriteit heeft het ‘gegronde redenen’ om de samenwerking tussen Aer Lingus en CityJet op de route Londen City en Dublin onder de loep te nemen. De collaboratie zou het onderscheid tussen de bezettingen en activa van beide maatschappijen vervagen.
Wet-lease
Het CMA neemt om die reden de samenwerking; Aer Lingus huurt twee vliegtuigen plus crew van CityJet, een zogeheten wet-lease, onder de loep. De twee vliegtuigen, Avro RJ-85’s, worden in een Aer Lingus-jasje gestoken en vliegen met ingang van 28 oktober tussen Londen City Airport en Dublin Airport.
Boete
Om de samenwerking zuiver te houden moeten zowel CityJet als Aer Lingus en IAG iedere week een rapportage aan het CMA sturen met daarin alle ontwikkelingen op de route, slotveranderingen, aanpassingen in/aan de vliegtuigen en wijzigingen in de overeenkomst zelf. Als de drie partijen dat niet doen riskeren zij een boete met een hoogte van maximaal 5 procent van de omzet die met de samenwerking (op vluchten zowel binnen als buiten het Verenigd Koninkrijk) gemoeid is.
Terugschroeven
CityJet is al een tijdje het aantal lijndiensten aan het terugschroeven. Ze verschuiven hun focus naar wet-leases zoals met Air France, Brussels Airlines, Scandinavian Airlines en in de zomer van 2017 met KLM. CityJet heeft een vloot van 47 vliegtuigen, met 27 Bombardier CRJ900’s, waarvan er 22 speciaal voor wet-lease doeleinden zijn aangeschaft.