AirlinesEditors choiceKLMNieuwsNL nieuwsProfessional

KLM Cityhopper overweegt inzet Cessna | Interview

KLM Cityhopper onderzoekt mogelijkheden om de vloot van 49 Embraers zo efficiënt mogelijk in te zetten. Het aantal reserve-toestellen moet op termijn van drie naar één. Cityhopper weegt nu de mogelijkheden af hoe dit te bereiken.

Cessna
“Eén van die mogelijkheden is een Cessna standby te hebben staan”, vertelt Warner Rootliep, managing director van KLM Cityhopper (KLC) in een interview aan Up in the Sky. “Niet alle buitenstations waar we op vliegen hebben de mogelijkheid tot het uitvoeren van reparaties en op sommige bestemmingen vliegen we maar een keer per dag.” Cityhopper vliegt op meer van dergelijke bestemmingen dan voorheen. “Het risicoprofiel van de operatie is wat veranderd”, aldus Rootliep. Als voorbeeld noemt hij de nieuwe bestemming Växjö.

Trein
Als er een probleem met een toestel is dan kan het daar niet door lokale technici gemaakt worden, want die zijn er simpelweg niet. “Met een Cessna zouden bijvoorbeeld onze eigen technici met een reserve-onderdeel ingevlogen kunnen worden”, zegt de KLC-baas. “Ook kan een nieuwe crew die kant op, mocht dat nodig zijn.” Het is overigens niet de enige mogelijkheid die nu overwogen wordt. “We kijken ook of er technici vanuit Stockholm met de trein zouden kunnen komen.”

Rechts: Warner Rootliep ©KLM

Predictive maintenance
“De inzet predictive maintenance zorgt ook voor een robuustere operatie.” Rootliep legt uit: “We downloaden steeds meer informatie uit het vliegtuig. Als we bijvoorbeeld in de data zien dat een onderdeel boven een bepaalde temperatuur komt, dan weten we dat het binnen een bepaalde periode stuk gaat. We vervangen het onderdeel dan als het toestel in de nacht in de hangar staat”, aldus Rootliep. Dat gebeurt tegenwoordig via het ‘pitstop’-concept. Alles staat klaar voordat het toestel binnenkomt. “Dergelijke maatregelen zorgen voor een robuustere operatie: minder uitval en als er dan toch uitval is een snellere oplossing.”

Vijftigste
Afgelopen zomer had KLC nog drie reservetoestellen staan, komende zomer worden dat er twee. Om het jaar daarna naar één te gaan. Zo heeft Cityhopper twee extra toestellen die ingezet kunnen worden. “Een Embraer vliegt op een dag drie tot vier keer op en neer, dus dat scheelt flink.” Cityhopper vliegt nu gemiddeld 300 vluchten op een dag. “Ook als er niet direct slots beschikbaar zijn, is dit wel wat je wilt realiseren met je organisatie. De maatschappij kan bijvoorbeeld onderhoud flexibeler inplannen of ook langere routes vliegen.” Ook is Cityhopper nog in gesprek met Embraer over een vijftigste toestel. “We zouden er één gratis krijgen van Embraer als we er 49 zouden bestellen”, zegt Rootliep met een knipoog. Er staan nu 49 toestellen op Schiphol.

Een E-190 voor onderhoud in de vernieuwde hangar 73 ©Maurits Vink

Opmannen
“Meer vluchten betekent ook dat we wat betreft crew moeten opmannen”, aldus de managing director. Nu heeft KL Cityhopper omgerekend 1300 voltijdbanen. Daaronder zijn 503 piloten en 491 cabin crew. “Er zijn nu nog drie Engelse bases. Die worden uitgefaseerd zodat de gehele crew vanuit Schiphol wordt ingezet.”

Meer stoelen
Twee ‘extra’ toestellen is niet de enige capaciteitsvergroting die eraan zit te komen. Cityhopper overweegt de grootste Embraers uit te rusten met 108 stoelen, in plaats van de 100 nu. “De oudste zijn nu tien jaar. Er komt hoe dan ook een upgrade aan. We verwachten in het eerste kwartaal van komend jaar een besluit te nemen waar de upgrade uit bestaat. Het kan zijn dat we De E-190’s uitrusten met 108 stoelen met USB-aansluitingen en nieuwe overhead bins. De andere kant van het spectrum is dat er alleen nieuwe kussens op de bestaande stoelen komen.”

Brexit
“Het netwerk loopt geen risico door de Brexit”, zegt Rootliep. Ook niet bij een harde Brexit. “Door oude bilaterale verdragen kunnen we alle bestemmingen blijven aanvliegen. Wel is het zo dat we in een worst case scenario codeshares kunnen verliezen. De toestellen zullen dan wat minder vol zitten.” Er komt mogelijk een operationele tegenslag door extra paspoortcontroles. “We hebben nu een minimale overstaptijd voor onze passagiers. Met 70 procent overstappers is dat een punt van zorg.” De managing director zegt geen plannen te hebben om weer een Air UK op te richten, met een Britse AOC. Air UK is ooit opgegaan in KLM Cityhopper.

Tags

Joeri van Ormondt

Hoofdredacteur. Joeri woonde vanaf z'n geboorte 'onder' de Zwanenburgbaan. Hij is MSc in de bedrijfskunde (Rijksuniversiteit Groningen). Joeri is mede-oprichter van Up in the Sky. Daarnaast is hij actief als logopedist.

Gerelateerde artikelen