KLM vliegt met ingang van het winterseizoen op de meeste toestellen voor de lange afstand met minder cabinepersoneel. De invoering van deze bezuinigingsmaatregel ging niet zonder slag of stoot.
Werkwijze
Vanaf komende zondag, wanneer het winterseizoen in de luchtvaart ingaat, verandert het een en ander aan boord van de KLM-toestellen. Gelijktijdig met de inzet van minder cabinepersoneel, worden een nieuw product en werkwijze uitgerold.
VNC
De veranderingen zijn een uitvloeisel van het zwaarbevochten cao-akkoord tussen KLM en het cabinepersoneel, dat in februari van dit jaar werd getekend. Door de maatschappij en één van de twee vakbonden voor het cabinepersoneel, de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC). FNV Cabine weigerde een krabbel te zetten onder de overeenkomst.
Boeing
Het aantal stewards en stewardessen op de Airbus A330-300, de Boeing 787-9 Dreamliner, de 777’s en de Boeing 747-400 en de 747-combi long haul gaat nu structureel omlaag. Op de A330-300, de Boeing 777-200 en de Dreamliners werd al eerder geschrapt in de bezetting aan boord. Dat gebeurde toen KLM er niet uitkwam met de bonden over de nieuwe cao, in september 2016.
Bezuinigingsmaatregel
Die nieuwe cao had eigenlijk al in april van dat jaar in moeten gaan. Maar de vakbonden en KLM hadden toen een geschil over de pensioenen. De bonden wilden niet praten zolang dat conflict niet uit de wereld was. Het eenzijdig opleggen van de bezuinigingsmaatregel door KLM, de zogenoemde -1 CA, leidde tot nog meer woede bij het cabinepersoneel en zelfs tot op dat moment ongekende stakingen.
Loon
In de tussentijd werd de pensioenproblematiek opgelost, maar werd de -1 CA juist het struikelblok om tot een nieuwe cao te komen. Uiteindelijk kwamen de VNC en KLM daar begin dit jaar pas formeel uit. KLM zou haar gewenste bezuiniging krijgen in het kader van Perform 2020 in de vorm van minder personeel aan boord. Het cabinepersoneel kreeg meer loon, een betere winstdelingsregeling en een nieuw product en werkwijze.
Service
Op 1 juli van dit jaar werd deze al geïntroduceerd op negen bestemmingen. KLM kwam met een nieuw dienblad in economy, dat anders ingedeeld wordt en volgens de maatschappij beter benut. Ook passen meer van deze dienbladen in een trolley; dat alles moet leiden tot een efficiëntere service. “De hoeveelheid eten en drinken aan boord blijft hetzelfde terwijl de kwaliteit van de service verbetert”, zo belooft KLM.
Cao
De cao die begin dit jaar van kracht werd, loopt met terugwerkende kracht van 1 april 2016 tot 1 februari van 2019. De nieuwe bezetting en werkwijze hebben daarmee drie maanden om zich te bewijzen tot een nieuwe cao in zou moeten gaan.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

