KLM Jet Center is per 1 oktober verkocht aan Jet Aviation. De tankwagens zijn nog KLM-blauw, maar het Jet Aviation logo prijkt er wel op. Hoog tijd om met de nieuwe eigenaar kennis te maken.
Acquisitie
Het van oorsprong Zwitserse Jet Aviation heeft als ambitie te groeien, legt de CFO Wim Buesink uit. Dat kan door organische groei, bijvoorbeeld door een grotere hangar of terminal neer te zetten. Of door een acquisitie, zoals nu het geval is. Het bedrijf was in Nederland nog niet vertegenwoordigd. “We zijn dan ook blij het voormalig KLM Jet Center met locaties op Schiphol en Rotterdam te mogen verwelkomen”, aldus Buesink. Er zijn nu negen locaties in Europa.
IJsblokjes
“Jet Aviation zorgt voor alles tussen landing en take-off”, legt Edwin Niemöller, directeur Nederland, uit. “We zorgen voor de tow-trucks, de-icing, tanken, maar ook het leegmaken van de toilettanks.” Tijdens de rondleiding zien we een medewerker twee grote zakken ijsblokjes naar een vliegtuig brengen. “Het allerbelangrijkste is de service die we onze klanten bieden.”
50 stappen
“Het is 50 stappen van onze VIP-garage naar het vliegtuig”, zegt Niemöller. “Het is een voordeel dat we zelf de ATC op het platform doen. Wij bepalen dus welk vliegtuig waar komt te staan.” Doordat Jet Aviation zoveel zelf doet, kan de turn-around-tijd laag gehouden worden. Ook kan er meer op dit deel van Schiphol. Een mes meenemen omdat je je taart aan wil snijden, is in principe geen probleem.
Lounge
In de general aviation terminal heeft Jet Aviation twee lounges voor passagiers en nog eens twee ruimtes voor crew. Alles is met een paar stappen te bereiken. Van de lounges is het een paar treden af, langs de Marechaussee, en het busje in dat je naar het toestel brengt.
Core business
KLM heeft sinds 1986 een general aviation-tak gehad. Veel mensen van het 34 koppige team werken er al jaren. “Dat blauwe bloed is niet zomaar weg”, zegt Niemöller. Hij heeft alle vertrouwen in een goede transitie naar Jet Aviation. “Bij Jet Aviation kunnen we groeien.” Buesink vult aan: “business aviation is wat wij doen, het is onze core business. We hebben een visie hoe we dat willen doen.” Niemöller is blij uit de kennis en het netwerk van de nieuwe moeder te kunnen putten. “Dat is goed voor onze klanten.”
Band KLM
De band met KLM wordt overigens niet volledig doorgesneden. Als er in de onderhoudshangars van KLM op Schiphol-Oost ook maar iets met brandstof moet gebeuren komt het team van Niemöller in actie. “Dat koopt KLM nu in bij Jet Aviation. Dit is een handige oplossing. Wij zitten vlakbij; om een brandstoftruck van Schiphol-Centrum op Oost te laten komen, kost snel een uur.”
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!