Norwegian vliegt met ingang van zaterdag 27 oktober dagelijks tussen Amsterdam en New York. Tot dusver was dat vier keer in de week.
Dreamliner
De Scandinavische prijsvechter vliegt sinds 7 mei tussen Schiphol en JFK. Op de route wordt een Boeing 787 Dreamliner ingezet.
Slots
Norwegian kon de slots voor deze route bemachtigen met dank aan de Europese Commissie. Deze bepaalde in mei 2015 dat KLM, Delta, Air France en Alitalia toestemming kregen voor een trans-Atlantische joint venture, mits ze in geval van schaarste, bereid waren slots op bepaalde routes op te geven.
Winterseizoen
De slots op de route tussen Amsterdam Schiphol en New York JFK vielen daar onder. Ze kwamen dit zomerseizoen voor het eerst beschikbaar en Norwegian wist ze te bemachtigen. Nog voordat Norwegian daadwerkelijk op de route ging vliegen, werd duidelijk dat de maatschappij ook dit winterseizoen een beroep kon doen op de slots en deed dat ook.
Emirates
Behalve Norwegian vliegt ook Emirates in het winterseizoen vaker op Schiphol. De maatschappij uit Dubai vliegt met ingang van 1 december vijf keer in de week drie keer per dag tussen Amsterdam en haar thuisbasis, waar dat tot dan toe twee keer per dag is. Op de overige twee dagen blijven het vooralsnog twee vluchten per dag, wat het totaal op negentien in de week brengt.
KLM
Emirates kreeg weliswaar geen ‘hulp’ van de autoriteiten bij het bemachtigen van slots, maar kreeg wel groen licht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de extra vlucht. Want dit zou binnen de kaders van het luchtvaartverdrag zijn. Vrij vertaald; een vlucht erbij van de Golfcarrier schaadt KLM niet. Emirates maakt voor de extra passagiersvluchten gebruik van vrachtslots die de maatschappij op Schiphol al had.