fbpx
AirlinesIncidentenNieuwsProfessionalVeiligheidVliegtuigen

‘Indonesië eist inspectie van alle 737 MAX 8-toestellen’

De Indonesische regering eist, naar aanleiding van de crash van een Boeing 737 MAX 8 van Lion Air, dat alle MAX 8-toestellen een inspectie ondergaan, zo meldt Reuters.

Crash
Op maandag 29 oktober stortte, 13 minuten na takeoff van het vliegveld van Jakarta op Java, vlucht JT610 van Lion Air neer in de Javazee. Aan boord waren 189 inzittenden, waarvan 8 bemanningsleden. Er zijn inmiddels al verschillende lichamen geborgen. Er wordt gevreesd dat niemand de crash heeft overleefd.

737 MAX 8
Het ongeluk gebeurde met een Boeing 737 MAX 8 van twee maanden oud. Volgens de autoriteiten had het toestel een probleem met een ‘onbetrouwbare snelheidsmeter’. Het toestel had tijdens de een-na-laatste vlucht ook al technische problemen op de route Denpasar-Jakarta. Deze werden volgens Edward Sirait, ceo van Lion Air, opgelost ‘volgens procedure’.

Onderzoek
Naar aanleiding van de crash wil de regering van Indonesië dat alle Boeing 737 MAX 8-toestellen onderzocht worden, dat zegt het Indonesische Ministerie van Transport. Of dit ook gaat gebeuren en wat voor impact die inspecties hebben op de wereldwijde luchtvaart is op dit moment nog onduidelijk.

Data
Volgens data van Flightradar24 vertrok het noodlottige toestel om 06:20 uur lokale tijd en zou een uur later moeten landen. Toen het toestel op 2.000 voet (600 meter) hoogte was, daalde het met meer dan 150 meter. Daarna steeg de MAX door naar 1.500 meter. Op die hoogte bleef het vliegen tot het van de radar verdween. Op eerdere vluchten op die route zat het toestel dat punt al op zo’n 5 kilometer hoogte. In de laatste momenten haalde het toestel een snelheid van 345 knopen.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button