Naar aanleiding van, onder andere, een veiligheidsrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) van anderhalf jaar geleden, onderzoekt de luchtvaartsector de mogelijkheden tot het verbeteren van de veiligheid op Schiphol, zo melden de samenwerkende luchtvaartsectoren.
ISMS
Het Integraal Safety Management Systeem (ISMS) is een samenwerkingsverband tussen Luchtverkeersleiding Nederland, luchtvaartmaatschappijen, tankdiensten, grondafhandelaren en Schiphol. Zij kijken sectorbreed naar het verbeteren van de veiligheid. Vandaag presenteerden zij een ‘roadmap’ waarin ‘het overzicht van de veiligheidsmaatregelen die de sector sinds vorig jaar gezamenlijk neemt en al heeft genomen naar aanleiding van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV), de integrale veiligheidsanalyse van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) en eigen onderzoek’ staat.
Aanbevelingen
Die aanbevelingen van de OvV stonden in een niet te misstaan rapport over de veiligheid op Schiphol, dat begin april vorig jaar gepubliceerd werd. Een jaar later, in april van dit jaar, oordeelde de OvV dat ‘veiligheid in het huidige debat over de groei van Schiphol een ondergeschikte rol speelt, waardoor het belang van veiligheid onvoldoende wordt afgewogen tegen de andere belangen die met de luchthaven zijn gemoeid.’
Actie
Nu zijn de luchtvaartpartijen met de roadmap gekomen waarin ‘ruim 30 maatregelen die in onderzoek, uitvoering of reeds afgerond zijn’ staan. Enkele van die beschreven maatregelen zijn ‘het aanleggen van een extra taxibaan op het viaduct over de snelweg A4 zodat het taxiënd verkeer dan voor beide rijrichtingen een aparte taxibaan heeft. Daarnaast wordt onderzocht of de medewerkers in de verkeerstoren die de (sleep)voertuigen op de grond begeleiden in dezelfde ruimte kunnen gaan werken als de ground controllers die contact hebben met taxiënde vliegtuigen.’ Ook wordt ‘het platform langs de Zwanenburgbaan uitgebreid zodat er meer vliegtuigen kunnen parkeren, dit ontlast de gateplanning en voorkomt baankruisingen’, aldus ISMS.
Ministerie
Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, laat in een brief aan de Tweede Kamer weten dat zij het ‘Convenant veiligheidsverbetering Schiphol’ op 1 juli 2018 met de luchtvaartsector gesloten heeft. Daarin staat, onder andere, de afspraak dat de sector een ‘Roadmap Safety Improvement Schiphol’ opstelt. Van Nieuwenhuizen ‘waardeert de transparantie’ van de luchtvaartsector door de roadmap ‘in de vorm van een website publiekelijk te maken’.
Monitoren
‘Ik vind het belangrijk dat de sector met deze roadmap inzichtelijk maakt welke concrete maatregelen wanneer worden genomen. De ‘Inspectie Leefomgeving en Transport’ zal in het kader van het toezichtprogramma Schiphol de opzet, uitvoering en voortgang van de roadmap van de sector monitoren’, aldus Van Nieuwenhuizen. In een halfjaarlijkse voortgangsrapportage houdt zij de Tweede Kamer van de ontwikkelingen op de hoogte.
‘Oude wijn’
Vakbond VNV daarentegen is minder te spreken over de Roadmap. Volgens hen is het ‘oude wijn in nieuwe zakken’. ‘Het niet laten stijgen van kosten voor de luchthaven Schiphol zijn leidend en mogen de eindgebruikers niet meebeslissen over wat nodig is om de veiligheid op Schiphol de komende jaren te verhogen. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) maakt zich dan ook ernstige zorgen over de houding van en de manier waarop deze partijen tegen vliegveiligheid aankijken’, aldus de vakbond.