AirlinesFinancieelNieuwsProfessional

Lufthansa’s omzet stijgt, maar winst daalt door olieprijs

Lufthansa zag in de eerste negen maanden van dit jaar de omzet stijgen, maar de brutowinst dalen door de hogere olieprijs, zo meldt het Duitse luchtvaartconcern.

Omzet
De totale omzet stijgt met 0,5 procent naar naar 26,89 miljard euro. De brutowinst daarentegen daalde met 7,7 procent ten opzichte van de eerste negen maanden vorig jaar, wat neerkomt op 2,36 miljard euro tegenover 2,56 euro vorig jaar.

Brandstof
De reden voor de brutowinstdaling zijn de hoger uitgevallen brandstofkosten. Die stegen in de eerste negen maanden met 536 miljoen euro. Lufthansa verwacht dat de totale brandstofkosten, over heel 2018 genomen, tot meer dan 1 miljard euro zullen stijgen. Kijkende naar volgend jaar verwachten de Duitsers dat de brandstofkosten nog eens met 900 miljoen euro de lucht in gaan.

Eurowings
Eurowings noteerde een brutoverlies van 65 miljoen euro in de eerste negen maanden van dit jaar. Dat is 210 miljoen minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Daar horen de eenmalige kosten van 170 miljoen euro bij, om de onderdelen van airberlin bij Eurowings onder te brengen. Door vluchtvertragingen en annuleringen kwamen daar nog extra kosten bij die voor de rode cijfers bij Eurowings zorgen.

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button