‘Onze primaire operationele focus blijft op commerciële vliegtuigleveringen en het veiligstellen van de productieverhoging van de A320neo’, zo meldt Airbus-topman Tom Enders bij de publicatie van de derde kwartaalcijfers.
Achterstand
Die productieverhoging van de A320neo is nodig om de achterstand in te halen. Die achterstand is door problemen bij verschillende leveranciers van Airbus ontstaan. Los van de achterstand in de leveringen aan klanten, haalde Airbus ook 15 orders minder binnen in de eerste negen maanden van dit jaar. De winst heeft er echter niet onder te lijden.
Winst
Zo zag Airbus in de maanden januari tot en met september de omzet met 6 procent stijgen naar 40,42 miljard euro. De brutowinst steeg hierdoor mee naar 2,68 miljard euro, een stijging van 60 procent ten opzichte van de 1,67 miljard euro in dezelfde periode vorig jaar. Het netto-inkomen steeg met 4 procent naar 1,45 miljard euro. De kosten voor onderzoek en ontwikkeling steeg in de afgelopen negen maanden met 10 procent naar 2,10 miljard euro.
Leveringen
In het derde kwartaal van dit jaar rolden er 69 vliegtuigen uit de fabriek, in tegenstelling tot 55 vorig jaar. Toch blijft Airbus qua leveringen flink achter vergeleken met zijn Amerikaanse concurrent Boeing.