Schiphol laat vanaf 2021 vervuilende airlines meer havengeld betalen dan maatschappijen die met schonere vliegtuigen van en naar Schiphol vliegen, zo meldt de Amsterdamse luchthaven.
Stimuleren
‘Schiphol stimuleert via haar haventarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Het wordt voor luchtvaartmaatschappijen financieel aantrekkelijker stillere en schonere vliegtuigen in te zetten en onaantrekkelijker om gebruik te maken van lawaaiige vliegtuigen. Dat is onderdeel van de nieuwe haventarieven die Schiphol vandaag heeft vastgesteld voor de periode 1 april 2019 tot en met 31 maart 2022. De tarieven voor luchtvaartmaatschappijen stijgen de komende drie jaar met gemiddeld 7,9%’, aldus Schiphol.
Tarieven
De ‘vervuilers’ zijn in 7 categorieën opgedeeld. De meest vervuilende en lawaaiige vliegtuigen moeten de airlines 180 procent van het basistarief van de start- en landingsgelden betalen. Voor de meest stille en schone vliegtuigen betalen zij 45 procent van het basistarief.
Categorie
S1 is de categorie voor de meest lawaaiige en vervuilende vliegtuigen zoals de MD83 en de Boeing 747-200. De categorie voor schoonste en stilste vliegtuigen is S7, met toestellen zoals de Airbus A320neo en Boeing 787. De verdeling ziet er als volgt uit:
S1: Boeing 747-200, 767-300 en een MD83
S2: Boeing 747-400, Airbus A300 en A330
S3 – Basistarief: Boeing 737-800, 767-400, 777-300, Airbus A320, Embraer 170/190
S4: Boeing 757-200, 777-200 en Airbus A319
S5: Bombardier Q-serie en Embraer 145
S6: Boeing 737 MAX 8, 747-8, Airbus A321neo, A220
S7: Boeing 787, Airbus A380, A350-900 en A320neo
Duurzaam
De nieuwe prijzen zijn onderdeel van het actieplan ‘Slim en Duurzaam‘, waarin de Nederlandse luchtvaartsector de CO2-uitstoot in 2030 met 35 procent wil teruggedringen. Ook haalde Schiphol door middel van een lening bij beleggers een half miljard euro op om het vliegveld te verduurzamen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

