Het Nederlands Transport Museum is een inzamelingsactie gestart om de oudste nog overgebleven Fokker F28 Fellowship naar Nederland te halen. Het toestel staat al 16 jaar op de luchthaven van Bamako in Mali.
Redding
Samen met de Stichting Fokker Heritage Trust en de Stichting Fokker Erfgoed hoopt het museum in Nieuw-Vennep het toestel te redden van de sloop. Om het vliegtuig naar Nederland over te brengen, is ongeveer 250.000 euro nodig.
Opvolger
De Fokker F28 Fellowship werd in de jaren ’60 door Fokker ontworpen als aanvulling en mogelijke opvolger van de F27. Het toestel dat nu in Mali staat, is de derde gebouwde Fokker F28 en het eerste productie-toestel. Het heeft heel lang de registratie PH-MOL gevoerd, naar de Fokker testvlieger van destijds, Jas Moll.
Levensloop
F28 PH-MOL is jarenlang eigendom geweest van Fokker en werd verhuurd aan civiele F28 gebruikers die (tijdelijk) extra capaciteit nodig hadden. Zo heeft het toestel gevlogen bij Air UK en Martinair, maar ook in Afrika bij Air Gabon en Nigeria Airways. Vanaf 1998 heeft de Fellowship als TZ-ASH in Mali gevlogen voor Air Mali. Begin 2001 werd het al in opslag gezien op de luchthaven van Bamako. Inmiddels staat dit historische vliegtuig dus al bijna 18 jaar stil.
Geld
Voor het vervoer naar Nederland en de restauratie is dus een aanzienlijk bedrag nodig. Er wordt een beroep gedaan op nationale fondsen, maar ook op particulieren. Het museum hoopt het vliegtuig in het voorjaar van 2019 te kunnen bergen. Met de Nederlandse ambassade, het ministerie van Defensie én vertegenwoordigers in Mali wordt samengewerkt om de operatie succesvol uit te voeren. Het is de bedoeling dat de F28 uiteindelijk in gerestaureerde staat tentoongesteld zal worden.