NieuwsNL nieuwsProfessionalVliegvelden

Rotterdam Airport test bagagesysteem Lelystad Airport

Op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt vanaf medio deze maand een bagagesysteem getest waar Lelystad Airport in de toekomst mee zal werken. Doordat het een flexibele oplossing is, kunnen pieken -en dalen- in de aanvoer makkelijk worden ondervangen.

Pieken
“Het is een soort uitzendkracht voor de pieken op een luchthaven”, zegt Herman Vincent, directeur technische ontwikkeling bij Vanderlande, bij een demonstratie van het systeem op RTHA.

Koffer
De wereldmarktleider op het gebied van (bagage) automatiseringsprocessen op luchthavens, wil het systeem dan ook niet verkopen. “Luchthavens kunnen het leasen of de klant kan per koffer betalen.” Dat geeft de airports maximale flexibiliteit. Ook in het aantal mensen dat daarnaast nodig is, want met de automatiseringsoplossing voor koffers, zijn minder handjes nodig.

Drop-off
Het systeem bestaat uit computergestuurde karretjes, zogenoemde automated guided vehicles (agv’s). Die vangen de koffers op, van het station waar de banden van de servicedesks op uitkomen of vanaf de achterkant van de selfservice drop-off kiosken voor koffers. “Zo zal het op Lelystad Airport werken”, licht Vincent toe. “De rest van het systeem, de banden, kunnen dus bestaande systemen zijn.”

Systeem
De karretjes zijn uitgerust met een ‘oogje’, waarmee ze kunnen rondkijken waar ze rijden. De af te leggen routes, zijn voorgeprogrammeerd op een interne kaart. Bij wijze van back-up wordt het reilen en zeilen ook via de wielen vastgelegd. “Indien nodig stuurt het ene systeem het andere bij.” De agv pikt de koffer op en scant het bagagelabel zodat ‘ie naar de juiste band rijdt en legt ‘m daar op.

Vliegtuig
“Het is dus niet meer nodig dat deze handmatig gesorteerd worden.” Vervolgens wordt de koffer door een robotarm, aangestuurd door een mens, van die band gehaald. “Een verbetering op het gebied van ergonomie.” En gaat dan naar de kar waarmee de koffer naar het vliegtuig gaat. In het geval van een selfservice drop-off, brengt het karretje de koffer eerst nog langs de veiligheidsscan en gaat dan op de band.

Vliegvelden
Één karretje heeft een capaciteit van zo’n tachtig tot honderd koffers per uur. Vanderlande stelt dat deze oplossing geschikt is voor alle soorten en maten vliegvelden. “Voor de hele grote moeten we de software nog wel doorontwikkelen.” Bij de test op Rotterdam Airport wordt het systeem daadwerkelijk ingezet in de dagelijkse stroom van koffers. De test loopt tot maart.

Tags

Eva Schouten

Senior editor. Eva is financieel-economisch journalist met een bijzondere belangstelling voor de luchtvaartsector. Behalve voor Up in the Sky, werkt Eva als freelancer voor het Algemeen Dagblad en andere kranten van De Persgroep.

Gerelateerde artikelen

Back to top button