InnovatieNieuwsOpmerkelijkProfessionalVeiligheidVliegvelden

Luxemburg Airport plaatst passagiers in hokjes

Luxemburg Airport heeft samen met elf partners een test uitgevoerd om de wachtrijen bij de security te verkleinen, zo meldt de Universiteit van Luxemburg. De methode; mensen in hokjes plaatsen.

Beveiligingssysteem
Flysec een, door de EU gesponsord, consortium van elf bedrijven hebben drie jaar aan het beveiligingssysteem gewerkt, waarbij door middel van hypermoderne technieken de reizigers in drie verschillende hokjes worden geplaatst met betrekking tot veiligheid.

Hokjes
Het systeem analyseert het gedrag van de reizigers op het vliegveld en combineert dat met de reisgeschiedenis en boekingsprofiel van de individuen. Dan wordt aan de hand daarvan beslist of de personen in het hokje ‘betrouwbaar’, ‘normaal’, of ‘verhoogd risico’ valt. Aan de hand daarvan worden de reizigers in een van de drie security-rijen geplaatst, waardoor ‘onnodige wachtrijen en willekeurige controles’ niet meer nodig zijn.

Test
De test met het nieuwe beveiligingssysteem werd op Luxemburg Airport uitgevoerd. Honderd acteurs speelden de rol van reizigers waardoor het systeem getest kon worden. De Universiteit van Luxemburg legt de werking van het nieuwe systeem als volgt uit:

‘Binnen het systeem profiteren luchthavenpersoneel van een reeks state-of-the-art technologie. Slimme kiosken verifiëren reisdocumenten en gebruiken de opgeslagen passagiersgegevens (Passenger Name Record) om ongebruikelijke boekings- en reisprofielen te identificeren. Ondertussen, met behulp van bewegingspatroon-analyse, waarschuwt het systeem medewerkers voor verdacht gedrag binnen de luchthaven. Een webplatform brengt al deze informatie bij elkaar om volledige luchthavenbewaking en scenariosimulatie te bieden, terwijl mobiele apps beveiligingspersoneel ter plaatse operationele en incidentele ondersteuning bieden.’

Ethisch
Aurel Machalek, één van de onderzoekers die bij de ontwikkeling betrokken is, benadrukt het belang om passagiers objectief te kunnen screenen. “Omdat de analyse gebaseerd is op onbewerkte gegevens en geen rekening houdt met huidskleur of religieuze symbolen, is ons proces niet alleen efficiënter maar ook ethisch van opzet. Het is een technische oplossing, want het brengt veel nieuwe technologie en gegevens naar de beveiliging van de luchthaven, maar ook een menselijke, omdat het de ervaring voor zowel passagiers als personeel verbetert.”

Tags

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button