De financiële situatie bij Air India begint langzaamaan weer aan te trekken. Als gevolg daarvan kan de maatschappij de aan de grond gezette Airbus A320’s weer de lucht in laten, zo meldt CH-aviation.
December
Volgens een anonieme bron is de geldsituatie bij Air India aan het verbeteren. Om die reden kunnen de acht vliegtuigen van de Airbus A320-familie, die nu nog aan de grond staan, weer actief ingezet worden. Tegen december zouden de twee A319-100’s en zes A321-200’s weer in actieve dienst moeten treden.
Grond
In augustus schreef ‘The Times of India’ nog; ‘bijna 23 procent van de Air India-vloot staat aan de grond door een gebrek aan reserveonderdelen. Een aantal vliegtuigen met een cataloguswaarde van zo’n 3,6 miljard dollar (3,16 miljard euro) staat nietsdoend in de hangaar. Een significant aantal vluchten wordt op dagelijkse basis geschrapt of op een ander moment uitgevoerd.’
‘Hopeloos’
“De hele situatie is hopeloos”, zo lieten verschillende piloten van Air India in augustus weten. “Van de twintig A321-vliegtuigen zijn er maar 12 die operationeel inzetbaar zijn. Van de 22 Airbus A319’s zijn er vier niet inzetbaar, van de vijftien Boeing 777-s staan er vijf in de hangaar en de 26 Boeing 787’s staan er twee aan de grond.” In oktober werd de kerosinekraan zo goed als dichtgedraaid, omdat Air India de rekeningen niet kon betalen.
Geld
Het grote probleem is geld. Air India sukkelt al jaren met de financiën. Zo zou de maatschappij het loon van de piloten niet of pas maanden later uitbetalen, stond bijna een kwart van de vloot aan de grond én werden de plannen voor de beoogde privatisering van de staatsmaatschappij van de baan geschoven, wegens het uitblijven van potentiële geïnteresseerden.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.