De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft het onderzoek naar 7 kapotte baanlampen op 18 januari 2016 afgerond. De oorzaak was een onjuist opgelijnde start van een Embraer-vrachtvliegtuig.
Baan 24
Twee piloten vlogen op 18 januari 2016 van baan 24, oftewel de Kaagbaan, met een Embraer EMB 120 Brasilia, een tweemotorig turboprop-vliegtuig van de Braziliaanse vliegtuigbouwer, naar Londen. Tijdens het opstijgen raakte het toestel zeven baanlampen, maar de piloten hadden niets door. Pas op de luchthaven van Londen Stansted kwamen zij achter het incident.
Beschadigd
In Londen ontdekte grondpersoneel dat er gaten aan de rechterkant van de romp zaten. ‘Verder waren de propellerbladen aan de rechterkant beschadigd en werd in één van de propellerbladen een metaaldraad gevonden die in de voorkant van het blad vast was komen te zitten’, aldus het OvV-rapport.
Schiphol
Omdat er tijdens de landing in Londen niets vreemds was gebeurd, belde de onderzoeksraad naar Schiphol of daar beschadigingen waren aangetroffen. De vogelwacht van Schiphol had die avond de baan geïnspecteerd, waarbij was gebleken dat zeven baanrandlampen kapot waren.
Oorzaak
De oorzaak van de schade aan het vliegtuig en de zeven kapotte baanlampen kwam doordat ‘de piloten interpreteerden de baanrandlampen aan de rechterkant van de baan als de lampen op de middenlijn van de startbaan. Tijdens de start raakte het neuslandingsgestel meerdere baanrandlampen. De lampen kwamen
hierdoor los en vervolgens in aanraking met delen van het vliegtuig, waardoor de schade aan het toestel werd veroorzaakt. Beide piloten hebben dit niet opgemerkt. Ondanks de opgelopen schade was het vliegtuig in staat op te stijgen en de bestemming te bereiken’, aldus het rapport.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

