Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Rubriek»Cargo»Kapotte baanlampen Schiphol door onjuist opgelijnde start
Cargo

Kapotte baanlampen Schiphol door onjuist opgelijnde start

RedactieDoor Redactie08/11/2018Update:08/11/2018Leestijd: 2 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
baanrandlampen ©Onderzoeksraad voor Veiligheid
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft het onderzoek naar 7 kapotte baanlampen op 18 januari 2016 afgerond. De oorzaak was een onjuist opgelijnde start van een Embraer-vrachtvliegtuig.

Baan 24
Twee piloten vlogen op 18 januari 2016 van baan 24, oftewel de Kaagbaan, met een Embraer EMB 120 Brasilia, een tweemotorig turboprop-vliegtuig van de Braziliaanse vliegtuigbouwer, naar Londen. Tijdens het opstijgen raakte het toestel zeven baanlampen, maar de piloten hadden niets door. Pas op de luchthaven van Londen Stansted kwamen zij achter het incident.

Beschadigd
In Londen ontdekte grondpersoneel dat er gaten aan de rechterkant van de romp zaten. ‘Verder waren de propellerbladen aan de rechterkant beschadigd en werd in één van de propellerbladen een metaaldraad gevonden die in de voorkant van het blad vast was komen te zitten’, aldus het OvV-rapport.

Schiphol
Omdat er tijdens de landing in Londen niets vreemds was gebeurd, belde de onderzoeksraad naar Schiphol of daar beschadigingen waren aangetroffen. De vogelwacht van Schiphol had die avond de baan geïnspecteerd, waarbij was gebleken dat zeven baanrandlampen kapot waren.

Oorzaak
De oorzaak van de schade aan het vliegtuig en de zeven kapotte baanlampen kwam doordat ‘de piloten interpreteerden de baanrandlampen aan de rechterkant van de baan als de lampen op de middenlijn van de startbaan. Tijdens de start raakte het neuslandingsgestel meerdere baanrandlampen. De lampen kwamen
hierdoor los en vervolgens in aanraking met delen van het vliegtuig, waardoor de schade aan het toestel werd veroorzaakt. Beide piloten hebben dit niet opgemerkt. Ondanks de opgelopen schade was het vliegtuig in staat op te stijgen en de bestemming te bereiken’, aldus het rapport.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Embraer onderzoeksraad voor veiligheid Schiphol vrachtvliegtuig
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Gerelateerde Artikelen

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025Redactie

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?