Een piloot van het Britse Flybe heeft in januari een ramp voorkomen door zich net op tijd te realiseren dat hij verkeerde data in de automatische piloot had ingevoerd, zo blijkt uit een rapport van de Britse Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Air Accidents Investigation Branch.
Recht naar beneden
De Bombardier Q400, met registratie G-ECOE, van Flybe vloog op 11 januari dit jaar van Belfast naar Glasgow, toen het vliegtuig, iets na take-off, bijna recht naar beneden dook. Verkeerd ingevoerde data in de automatische piloot zorgde ervoor dat het toestel, dat op 411 meter hoogte vloog, bijna recht naar beneden dook.
Op tijd
De waarschuwingssignalen ‘Don’t sink’ en ‘Pull Up’ gingen af, waardoor de piloot doorhad dat er iets grond fout zat. Toen hij erachter kwam wat het probleem was, schakelde hij de automatische piloot uit en trok het toestel omhoog. Op een hoogte van 282 meter kon hij het toestel weer laten stijgen.
Ramp
Met de snelheid waarmee het toestel naar beneden dook, zou de Q400 binnen enkele seconden gecrasht zijn. De piloot heeft een ramp voorkomen door zelf in te grijpen. Aan boord bevonden zich 48 personen waarvan 4 crewleden. Niemand raakte gewond en het toestel landde veilig in Glasgow.
Flybe
Flybe meldt dat zij na het incident maatregelen hebben getroffen zoals aanpassingen aan de trainingssimulator en de checklist voor de piloten.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

