Er is haast geboden bij de zoektocht naar de cockpitvoicerecorder van het gecrashte Lion Air-toestel. Volgens Haryo Satmiko van de Indonesische autoriteit voor transportveiligheid neemt de sterkte van het geluidssignaal van de recorder af, waardoor het zoeken steeds moeilijker wordt.
Zwarte doos
Samen met de vluchtdatarecorder, die eerder al wel werd opgespoord, vormt het de zwarte doos van het vliegtuig. De zwarte doos is nodig om de oorzaak van de ramp te kunnen achterhalen. Juist de combinatie van gegevens uit beide recorders is van belang.
Gesprekken
De vluchtdatarecorder draagt volgens onderzoeksleider Soearjanto Tjahjono ongeveer 70 tot 80 procent bij aan het vinden van de oorzaak, maar in combinatie met de geluidsfragmenten van gesprekken die in de cockpit zijn gevoerd kan de oorzaak nog beter worden achterhaald.
Geluidssignalen
De cockpitvoicerecorder zendt sinds de crash geluidssignalen uit zodat het makkelijker kan worden opgespoord. Er is nu gevoeligere apparatuur nodig om het te kunnen vinden.
Beëindigd
De autoriteiten kondigden verder aan dat de zoektocht naar slachtoffers wordt beëindigd. Volgens het team kan er nergens meer worden gezocht en wordt er ook niks meer gevonden. Inmiddels zijn 77 lichamen geïdentificeerd.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
