De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing en het Franse technologiebedrijf Safran mogen samen vliegtuigstartmotoren ontwerpen, bouwen en onderhouden, zo meldt Boeing.
Toestemming
Beide bedrijven hebben van de regelgevende autoriteiten de benodigde toestemming gekregen om samen de concurrentie op de vliegtuigstartmotor-markt aan te gaan. De twee bedrijven gaan Auxiliary Power Unites (APU’s) maken. Een APU is een een motor aan boord van een vliegtuig, dat wordt gebruikt om de hoofdmotoren en de boordsystemen op de grond en, indien nodig, tijdens de vlucht te starten. Etienne Boisseau wordt de ceo van de joint venture.
Belang
Zowel Boeing als Safran hebben een belang van 50 procent in het bedrijf. De deal is volledig gesloten, nu alle goedkeuringen van regelgevende autoriteiten zijn ontvangen. Het bedrijf zal gevestigd worden in de Verenigde Staten.
Concurrentie
Met deze samenwerking neemt Boeing het op tegen de Amerikaanse bedrijven United Technologies en Honeywell. Beide bedrijven domineren op dit moment de APU-markt. Zo is Honeywell een belangrijke leverancier voor, nu nog Boeing, Airbus en de NASA. Eerder dit jaar kocht Boeing al vliegtuigonderdeel-fabrikant KLX.
Groei
Met deze stappen wil Boeing hun greep op de luchtvaartindustrie versterken. Tijdens de jaarlijkse Boeing bijeenkomst in mei gaf de topman van Boeing, Dennis Muilenberg, al aan dat “Boeing wereldwijde diensten ziet als de grootste kans op marktgroei.”
Safran
Safran is een Frans technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in onderdelen voor de luchtvaart, ruimtevaart en defensie. Sinds 1962 maakt het bedrijf APU’s en heeft in totaal meer dan 58.000 medewerkers in dienst. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van 16,5 miljard euro.