Al maanden gaat het financieel slecht met het Indiase Jet Airways, zo ook in het derde kwartaal van dit jaar. Jet Airways meldt dat zij voor het 3e kwartaal op rij een verlies boeken.
Verlies
Hett verlies van omgerekend 153 miljoen euro komt volgens de Indiase maatschappij door ‘een combinatie van stijgende olieprijzen, hoge belastingen op brandstof, een zwakke Roepie, lage ticketprijzen en heftige concurrentie op de markt.’
Tata
Het nettoverlies van 157,88 miljoen euro staat in schril contrast met de winst van het derde kwartaal vorig jaar. Dat bedroeg toen 8,5 miljoen euro. Staalreus Tata-groep zou volgens sommige media in gesprekken zijn met Jet Airways om 51 procent van de staatsmaatschappij in handen te krijgen. Ook Etihad heeft belangen in de maatschappij.
Groei
Los van de financiële domper zag Jet Airways ook groei. ‘De beschikbare stoelkilometers groeiden met 7,3 procent en het aantal gasten groeide met 2,2 procent naar 7,45 miljoen. The ‘on-time performance’ steeg licht tot 84 procent. Ook de bezetting groeide met 2,5 procentpunt naar 84 procent’ aldus Jet Airways.
Broekriem
Als gevolg van de rode cijfers wordt de broekriem aangetrokken. Zo liet de KLM-partner in augustus al weten dat in de komende twee jaar er een kostenbesparing van 245 miljoen euro gerealiseerd moet worden. Er worden aanpassingen gedaan in “onderhoud, verkoop en distributie, inkoop brandstof, optimalisering, rente- en investeringskosten, inzet en productiviteit van bemanning en personeel”.
Omkeerproces
Vinay Dube, ceo van Jet Airways, zegt: “Vanuit onze duidelijk geformuleerde winstdoelstelling zitten we midden in het omkeerproces. We betrekken daarin onze loyale partners, die zich bewust zijn van de vele uitdagingen, nadrukkelijk. Terwijl we onze weg vinden in de huidige marktomstandigheden blijven we ons focussen op veiligheid en betrouwbaarheid. We zijn ervan overtuigd dat we sterker uit dit proces komen en zullen onze beloften aan alle stakeholders waarmaken met een efficiënt en financieel gezond bedrijf.”