United Airlines heeft concrete plannen om het aantal crewleden op internationale vluchten te verminderen. Dit tot onvrede van de vakbonden, die de maatregel willen tegenhouden.
Dreamliner
Het gaat om cabinepersoneel op de lange vluchten met de Boeing 757 en 787. In de businessclass van de Dreamliner vliegt straks, als het aan United ligt, een steward of stewardess minder mee. Op de 757’s betreft het een crewlid minder in de economyclass.
Efficiënter
De Amerikaanse carrier wil de maatregel per 1 februari komend jaar in laten gaan. Het plan moet ervoor zorgen dat er efficiënter gewerkt wordt, waardoor een kostenbesparing ontstaat. Zo is het plan om de businessclass-maaltijden al vóór het opstijgen te bereiden. Over de hele linie van de operatie worden sinds een paar jaar verschillende maatregelen genomen om de ‘bottom line’ te versterken. Volgens United is het nodig om bestand te zijn tegen de concurrentie van Delta en American. Bovendien wordt daar ook met minder crew gevlogen op verre vluchten.
Werkdruk
Passagiers merken volgens United niks van de lagere crewbezetting. Aan het comfortniveau en de service verandert niks. Cabinebond Association of Flight Attendants is niet gecharmeerd van de maatregel. Zij vreest dat de werkdruk te hoog wordt en dat het in geval van medische noodgevallen moeilijker wordt om adequate hulp te verlenen.
Extra
Op de Dreamliners bij United vliegen nu nog elf crewleden mee, dat worden er dus tien. Volgens United leidt het plan niet tot gedwongen ontslagen. Er worden juist extra cabinemedewerkers aangenomen, die nodig zijn voor het toenemende aantal vluchten. United heeft circa 23.000 crewleden in dienst.