‘China Southern Airlines heeft besloten het contract met SkyTeam vanaf 1 januari 2019 niet te verlengen’, zo meldt de luchtvaartalliantie waar ook KLM lid van is.
Strategisch
Volgens SkyTeam is het besluit van China Southern om uit de luchtvaartalliantie te stappen een reflectie van de ‘strategische ontwikkelingen, de veranderende trends in de globale luchtvaartindustrie en de evolutie van allianties.’
Overgang
Zowel SkyTeam als China Southern werken samen om de overgang voor alle betrokken partijen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat proces zal gedurende heel volgend jaar plaatsvinden en zal eind 2019 helemaal afgerond moeten zijn.
Respecteren
Kristin Colvile, de ceo bij SkyTeam, zegt: ‘netwerk is altijd de basis geweest van SkyTeam. Onze nieuwe waardepropositie behoudt dat sterke geïntegreerde netwerk en combineert dit met onze voortdurende focus op het verbeteren van de klantervaring door technologie. China Southern is een gewaardeerd lid van SkyTeam, we respecteren de beslissing en wensen hen het beste.’
American Airlines
Vorig jaar liet Tan Wan Geng, president van China Southern, in een TV-interview weten dat hij met American Airlines wilde gaan samenwerken. Toen was er bij de airline al een interne discussie gaande over het al dan niet verlaten van Skyteam zodat er nauwer kan worden samengewerkt met Oneworld-lid American. Oneworld heeft minder van de Chinese markt in handen dan SkyTeam en China Southern wil op haar beurt weer meer toegang tot de Verenigde Staten. Vorig jaar augustus kocht de Amerikaanse maatschappij 2,68 procent van de aandelen van China Southern.
KLM
Een woordvoerder van KLM laat desgevraagd aan Up weten dat, aanvullend op het bericht van SkyTeam; ‘dit besluit van China Southern geen impact heeft op de samenwerking tussen KLM en China Southern.’
SkyTeam
De SkyTeam-alliantie bestaat uit de volgende luchtvaartmaatschappijen: Aeroflot, Aerolíneas Argentinas, Aeromexíco, Air Europa, Air France, Alitalia, China Airlines, China Eastern Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, Kenya Airways, KLM, Korean Air, Saudia, Middle East Airlines, TAROM, Vietnam Airlines en Xiamen Airlines. Tot en met 31 december 2018 hoort China Southern daar ook nog bij.