IndustrieNieuwsProfessionalVliegtuigtype & -bouwer

Airbus steekt Boeing voorbij in oktober

De Europese vliegtuigbouwer Airbus steekt zijn Amerikaanse concurrent Boeing voorbij in oktober op het gebied van leveringen en orders, zo blijkt uit de maandcijfers van beide bedrijven.

Leveringen Airbus
In de maand oktober rolden er in totaal 81 vliegtuigen, 18 meer dan vorig jaar, uit de Airbus-fabrieken, waarvan 67 toestellen van de Airbus A320-familie, dat aantal is het driedubbele van vorig jaar oktober, toen Airbus maar 22 vliegtuigen van de A320-familie leverde. Dit zijn de geleverde toestellen:

  • 67 Airbus A320’s waarvan 48 de ‘neo’ variant
  •   2 Airbus A220’s
  •   3 Airbus A330’s
  •   9 Airbus A350’s
  •   0 Airbus A380’s

Leveringen Boeing
Het aantal vliegtuigen dat Boeing in oktober aan klanten leverde is met één toestel gestegen tegenover oktober vorig jaar. Onder de 57 toestellen die uit de fabriek rolden bevonden zich:

  • 43 Boeing 737’s waarvan 21 MAX-varianten
  •   0 Boeing 747’s
  •   1 Boeing 767
  •   1 Boeing 777
  • 12 Boeing 787’s

Orders Airbus
Airbus ontving vorige maand enkel bestellingen voor vliegtuigen van de A320-familie, 67 om precies te zijn. Dat waren er 43 meer dan vorig jaar. In tegenstelling tot september steekt Airbus Boeing flink voorbij in oktober. De bestellingen van afgelopen oktober bestaan uit:

  • 50 Airbus A321neo’s voor VietJet
  • 17 Airbus A320neo’s voor Lufthansa

Orders Boeing
Afgelopen maand oktober ontving Boeing 18 orders voor nieuwe vliegtuigen. De orders bestaan uit:

  • 10 Boeing 737 MAX’s
  •  1 Boeing 777
  •  7 Boeing 787-9’s

Dat is, in vergelijking met september vorig jaar, een enorme daling tegenover de 64 orders van vorig jaar.

Tussenstand
Daarmee komt de tussenstand op het volgende uit. Tot en met oktober van dit jaar heeft Boeing 741 orders ontvangen tegenover 378 van Airbus. Qua leveringen liggen de Amerikanen tot nu toe nog op kop met 625 geleverde vliegtuigen tegenover 584 van Airbus.

Tags

Roel Diender

Senior editor. Roel is afgestudeerd in Antwerpen als journalist. Terug in Nederland kwam hij bij Up terecht en dompelt zich sindsdien onder in de wereld van vliegtuigen, luchthavens en alles wat met deze dynamische sector te maken heeft.

Gerelateerde artikelen

Back to top button